Sandmann

2008/05/10 土曜日

SandmannSandmann

Open: 19:00:00 | Start: 19:30 - 23:59

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砂男 – サンドマン
身体、メトロポリス、そして視覚フェティシズム。
バレーのような舞踊術ではない、学問的な大学のような授業でもない。変形と融合の身体だ。パフォーマンス的な講演、講演的なパフォーマンス。イメージと言葉舞踊術と民俗学。人形と人間。女性と男性。エロロロロロロロチッくで、ぶきみきみきみきみきみな物。
Massimo Canevacci (土俗学)、Sheila Ribeiro (ダンス)、四谷シモン (人形)、Guillaume-Van Roberge (音楽)

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我々は現代文化の新視覚フェティシズムを浸み込もうとしている。E.T.A.ホフマンの『砂男Der Sandmann』が手伝ってくれる。エロチカ、目、テクノロジ、アウトマタ、人形、ダブル(双子)-それは我々のキー・ワード。フロイトの『Unheimlich(不気味なもの)』、リルケの『Die Puppenseele Scheinfrüchte 不気味な人形』、ハンス・ベルメールの不安させる『Die Puppe』のイメージを通り、そして広告、デザイン、コミュニケーションメトロポリスと現在芸術の新しい視覚フェティシズムに帰着する。四谷シモン―の人形の登場は予期される。

マッシモ・カネヴァッチはホフマンとフロイト、そして音やイメージや言葉に変形された実践的なフェティッシュと、それらにまつわる民俗学を提示する。

セイラ・リベーイロは同時に時間性、ボリューム、フォーカスなどの身体表現から刺激を受けた演劇の中にマルティメディア・舞踊・インスタレーションを提案する。セイラはダブル(二重性)と「身死体」(body-corpse)を合体させる。このアウトマタ(器械)は不安させながら、誘惑するモバイル存在である。このアウトマタは学問を交差させる、つまり方法論やハイパーテクストや舞踊術のフェティッシュを変形させる。踊っているフェティッシュは伝統的な民俗学の外へ出る。

「砂男」の呼吸している建築はマルティコミュニケーションとマルティ感覚のセットを校正する。そういうわけで我々は分散された「見ること」を提案する。

我々はコミュニケーションメトロポリス、パフォマティヴな消費者、ディジタル文化と深い関係がある視覚フェティシズムの意義を強調している。総合接続がある「内緒の」の通路があるフェティシズムの古いと新しいヴァージョンが分離されている。断片や引用や意味の複雑の流れの中に視覚フェティシズムの多コードは広告、現代芸術(ボディ・アート、ボディ・変体)、スポーツ、映画(リンチ、クローネンバーグ)、ポルノ・ソフト・サイト、ファッションの場(ドレス・コード)、ファッションデザイナ、都市デザイン、エレクトロミュージック、ボディグラフィックス(ピアス、スカリフィケーション、刺青)は織り合う。ですから我々は新たな見方を成立させようとしている。つまり、視覚フェティシズムの強制的な登場に対して新しい諸理論とアプローチを提案する。

フェティシズムは強い誘惑的なパルスと同時に現れてきた現代的なコミュニケーションのアスペクトを含む。身体自体は視覚フェティシズムの流動体の舞台である。身体は「パノラマ・身体」、「ボディスケープ」、「シンボルと記号の中に流れっている身体」への通路である。複数・マルティ感覚ロジックでしか発表できない「突然変異」のフェティシュのシーンに自分自身を浸み込みながら、新しい理論とアップローティを提案する。

出演者情報:

Massimo Canevacci (マッシモ・カネヴァッチ)

ローマの「La Sapienza」大学の通信学課に属する文化・民族学者。1984年からサン・パウロと他のブラジルの大学の教授。専門は身体の文化、都市コミュニケーション、ディアスポラの主体、シンクレチック(諸説統合)のスタイル、急進的な文化、視覚芸術、ネイティヴ自己表現(Bororo, Xavante)。現在オン・ライン「ZON/A」雑誌へ変形している「Avatar(化身)」雑誌のファウンダー。

Sheila Ribeiro/dona orpheline

セイラ・リベーイロ / ドナ・オルフェリン
コンテンポラリ・ダンス・アーチスト(演劇、インスタレーション、ビデオ)と(1992年から)女優。ブラジル・カナダ国籍で,アラブ文化の知識を持ち、世界をまわって活動している。パワーダイナミックに興味を持って、セイラ・リベーイロ/ドナ・オルフェリンの作品は現代コミュニケーションと広告の領域における幻覚と欲望について考える。不潔、混雑とリビドーの要素を使って象徴的な暴力と身体置換へアプローチを試みっている。ブラジル、北アメリカ、ヨーロッパ、スカンジナビアとアラブ世界で芸術活動。作曲者、映画監督、彫刻家、写真家、文化人類学者、批評家とのコラボレーションの長い歴史。「Montpellier Danse」フェスティバル,「Films sur l’Art」フェスティバル, 「Panorama de Dança」, 「Kunsten Festival des Arts」, 「Kunstnernes Hus」ギャラリー 、そして PUC, UFBA, Unicamp, UQÀM 大学などで作品発表。

四谷シモン
2006年の「砂男」公演の模様

Supported by: Canadian Embassy in Tokyo, Embaixada do Brasil em Toquio, Conseil des Arts et des Lettres du Québec

Curated by ENTOMORODIA

Flier designed by Kiyota Naohara

Visual Fetishism in Contemporary Communication
Massimo Canevacci (ethnography), Sheila Ribeiro (choreography), Yotsuya Simon (doll), Guillaume-Van Roberge (music)



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Body, Metropolis and Visual Fetishism
It is not ballet-like traditional choreography; it is not academic university-like seminar. It is the body of mutation and syncretism: performative seminar – seminary performance:
Images and Words
Choreography and Ethnography
Dolls and Human Beings
Woman and Man
Errrrrrrrrotica and Uncannnnnnny
Sheila Ribeira and Massimo Canevacci

We are going to penetrate new visual fetishisms of contemporary culture.Der Sandmann, a tale by E.T.A. Hoffmann is going to help us. Erotica, eyes, technology, automata, doll, double – these are our key-words. They fascinate, they astonish: they penetrate fetishist beings. We are going to pass through Freud’s essay Unheimlich (Uncanny), through Rilke’s essay Die Puppenseele Scheinfrüchte (the uncanny dolls), through Hans Bellmer’s Die Puppe disturbing images to reach the new visual fetishism of advertising, design, communicational metropolis and contemporary Art. The apearence of Yotsuya Simon’s Doll is expected.

Massimo Canevacci proposes an ethnography dealing with Hoffmann, Freud and with actual fetish transformed in words, images (live and recorded) and sound.

Sheila Ribeiro, at the same space, proposes a multimedia choreographic installation, within a dramaturgy inspired on several visions of the human body expression (temporality, volume, focus). Sheila incorporates the double and the body-corpse. This automata is a disturbing and seductive mobile being who transforms methodological, hypertextual and choreographic fetishes: crosses disciplines. Dancing fetish goes beyond traditional anthropology.

“Der Sandmann”’s breathing architecture construcs a multi-communicational and a multi-sensorial set. We offer decentralized ways of SEEING.

We underline the raising significance of visual fetishisms, deeply related with digital culture, performative consumer and communicational metropolis.

There are great disjunctions between new and old versions/visions on fetishism, in addition to interconnected “secret” passages. Inside of a complex flux of fragmentations, citations, meanings the visual fetishist codes cross advertising, contemporary Art (body art, psychical sculpture and body modification), sports and cinema (Lynch, Cronenberg), pornosoft sites, places of fashion (dress-code), fashion designers, urban design, electronic music, body graphics (piercing, scarification, tatoo). This why we are in urge to establish new ways of seeing: innovative theories and approaches over this compulsive manifestation, The Visual Fetishisms.

Fetishism embraces raising aspects of contemporary communication along with strong seductive pulse. The body is the fluid scene of visual fetish; it is the passage towards a panoramatic body, bodyscape, a body floating among symbols and signs. Thus, we propose a trans-disciplinary and performative approach, submerging ourselves into the mutant fetish scene that can only be presented in a plural and/or multi sensorial logic.

Massimo Canevacci


Cultural Anthropology Professor at the Faculty of Communication Sciences at University of Rome "La Sapienza".Visiting Professor in many Brazilian Universities particularly in São Paulo (since 1984). His fieldwork is Focused on: body culture, urban communication, diasporic subjects, syncretic styles, extreme cultures, visual arts, native self-representation (Bororo and Xavante). Founder of the “Avatar” magazine, which is now being transformed at the online magazine ZON/A.

Sheila Ribeiro/dona orpheline


Contemporary dance artist (stage, installation and video) and a film actress (since 1992). A Brazilian-Canadian (lives between São Paulo and Rome), who is transiting all over with knowledge on Arab cultures. Interested on power dynamics, Sheila Ribeiro/dona orpheline’s work primarily concerns illusion and desire in the field of advertising and contemporary communication. Uses elements of impurity, confusion and libido to approach symbolic violence and body displacement. Its work has been showing in Brazil, North America, Europe, Scandinavia and in the Arab World. Long collaboration history with musicians, sculptures, film makers, photographers, anthropologists, critics and other dance artists. Presented her works in Montpellier Danse Festival, Festival des Films sur l’Art, Panorama de Dança, Kunsten Festival des Arts, Kunstnernes Hus gallery and PUC, UFBA, Unicamp, UQÀM Univerities.

Guillaume-Van Roberge


Writer and composer born in 1974 in Vietnam, Guillaume-Van Roberge grows up in the province of Quebec, Canada. From 1996 to 2002 he studies literature at the Université du Québec à Montréal. In 2005 has been published J'arrive (récit(s)), by Les Éditions Rodrigol, Montreal, and then, a couple of short stories with the same publisher. Parallel to it, from 1998 to 2007, he has composed music for different collaboration projects, including theatre play, dance, documentary and new media. From 1990 to 2006, he has been an active member of different music bands like The Urbanauts, Stereotonic and Q-pid (ep), Wikkid Records inc., and Coldpeople. In 2007, he assumed the sound design and the dramatic art aspects for a creation of the choreographer Fabricia Martins, in residency at the Centre National de la Danse (Pantin, France). A new book illustrated by the artist Catherine Genest should come out in 2008. Since 2005, he lives and works in Paris.

Yotsuya Simon



Supported by: Canadian Embassy in Tokyo, Embaixada do Brasil em Toquio, Conseil des Arts et des Lettres du Québec

Curated by ENTOMORODIA

Flier designed by Kiyota Naohara



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