Resonance 2010

2010/08/28 土曜日

Resonance 2010Resonance 2010

Open: 19:00:00 | Start: 20:00 - 23:59

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Resonance 2010「波紋」

世界的に有名な芸能集団「鼓童」で芸術監督を務めていた2007年、笛奏者である渡辺薫は一夜限りの舞台作品「Resonance〜余韻」を開催しそのアート性と音楽的な完成度は見る者を驚嘆させた。そして翌々年開催の「Resonance余韻II:こだま語り」のさらなる成功から一年、初回公演の出演者に新たな豪華共演者が加わり第三回公演となる「Resonance〜余韻III 波紋」が帰ってくる。今年の東京公演は、タップダンサー・タマンゴの圧倒的なタップ、松田美緒の天使の歌声、生きた伝説・仙波清彦による最新鋭のパーカッション、金子竜太郎の未来に開かれた和太鼓、Choro Clubの沢田穣治による魂のこもったベース、書道家・柿沼康二による実演と、D.H.ローゼンの手がける天真爛漫な舞台芸術と、さながらアートフェスティバルと呼ぶにふさわしい充実の内容。未だかつて無い化学反応から未知のアートフォームを作りだす今年の「Resonance〜余韻III 波紋」は、定義しきれない音楽・舞台・アート体験となること間違いなしだ。

Resonance公演がメトロポリスにて紹介されました!

アーティスト情報:

渡辺薫(演出・笛・フルート)

アメリカ合衆国ミズーリ州生まれ。マンハッタン・スクール・オブ・ミュージックにて正統派クラシックおよびジャズのフルート奏法を学び、ジェイソン・モラン、ステフォン・ハリスらと共に音楽活動を重ねた後、日本へ渡り根本から異なる音楽経験を積んだ。約10年間にわたり、和太鼓グループ「鼓童」のメンバーとして研鑽を重ねると同時に、坂東玉三郎をはじめ日本の伝統的および現代芸術界のさまざまな芸能家、アーティストから学び共演する機会をもった。また、佐渡で20年以上に渡り開催されてきた国際芸術祭「アース・セレブレーション」の演出家をつとめ、ザキール・フセイン、ジョバンニ・イダルゴ、カルロス・ヌニェス、山下洋輔など豪華なゲストと一緒に舞台をつくりあげた。2006年に鼓童を離れ、現在はNYを拠点に日本の笛、太鼓やフルートの演奏、講師をつとめる。また、渡辺薫太鼓センターを主宰し、動きの基礎、唄などもふくめた太鼓の基本を教えている。最近では、マンハッタンのイベントスペースで「NakaNaka」という音楽・パフォーマンスシリーズをコーディネートし、伝統的なものからコンテンポラリーのものまで多様な日本の音やアートを紹介している。2010年秋から、プリンストン大学で太鼓の授業を担当する予定です。
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タマンゴ(ダンス・ボーカル)

タマンゴは、タップダンスを通じて世界の他のダンスや音楽、そして異文化を伝えてくれる世界でも指折りのインタープリターだ。彼の革新的な試みは、彼自身が演じるダンスに磨きをかけ、畏敬の念をもたらす芸術へと変容させてしまう。フランス領ギアナのカイエンヌに生まれた彼は8歳の時にパリに移る。彼の芸術学習はここから始まった。彼は15年以上に渡りニューヨークのダウンタウンでアングラのジョイントセッションやクラブなどで実力派の主力として活動してきた。これまでのコラボセッションでは、日本の舞踏家田中泯、和太鼓集団である鼓童、フランス人ダンス振付師フィリップ・ドゥクフレ、そしてボビー・マクファーリン、デビット・マレイなどの数多くのミュージシャンなどとも共演している。彼のスタイルはその後アーバンタップというフルアンサンブルショーに発展し、アメリカ国内外で広範なツアーを実施。そしてこのアーバンタップツアーを行いながら故郷ギアナでは創造活動センターの開設を
目指している。
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松田美緒(ボーカル)

ファド、ブラジル、アフリカ、東欧、日本、様々なジャンルの歌を世界各地で吸収し、自在に伝える歌手。2005年、ポルトガルからブラジルへと続く大西洋の海の情感をつづったCD「アトランティカ」でビクターからデビュー。以後、3枚のCDをブラジルで録音、リリース。08年は日系移民100周年記念アルバム「ルアール」をリリースし、ブラジルでコンサートも行う。ブラジルでジョナサン・ノシター監督の映画に出演するなど多方面で活躍。多国籍で幅広いジャンルのアーティストと共演し、その声には彼女が旅した様々な土地の情感と祈りが宿っている。
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仙波清彦(打楽器)

邦楽囃子仙波流家元・仙波宏祐の長男・仙波清彦は、3歳で父に師事し伝統打楽器を学ぶ。10歳で歌舞伎界にデビューし、それ以来、音楽家としてのキャリアを磨いている。深い音楽の知識や才能をもつ一流の打楽器奏者として、日本の伝統音楽界だけでなくポップミュージックや様々な伝統音楽のジャンルで多様な活動をくりひろげている。1999年、80種類もの打楽器でその才能を示したソロアルバム「SEMBA〜リズムのこづち」を発表。同年、優れたベーシスト中原信雄・坂井紅介とともに新グループ「Unit Semba」(のちに「Semba Sonic Spear」と改名)を結成し、2003年にはファーストアルバム『Sonic Spear』をリリース。「始祖」の異名をもつ仙波は、彼の分野での真の名人として、また史上最高の打楽器奏者として、日本中そして世界中でその名をとどろかしている。
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金子竜太郎(太鼓)

1987年より和太鼓集団「鼓童」の中心的プレーヤーとして世界32ヶ国で演奏。作曲、編曲、および演出や音楽監督も手がける(国際芸術祭アース・セレブレーション、坂東玉三郎演出『アマテラス』など)。また、自らデザインしたチャッパ(日本の小型シンバル)とそのオリジナル奏法によって、和太鼓アンサンブルに革新をもたらした。2007年独立。豊かで繊細な響きと多彩なリズムを追求。柔軟な音楽センスと即興性を生かし、ソロ演奏からジャンルを超えた異種コラボレーション(様々な音楽、ダンス、彫刻や墨絵など)まで幅広い。ワークショップは多様なプログラムがあり、特に自身の奏法の核をなす「脱力(リラックス)」がテーマのワークでは、心身へのアプローチにより、音やフォームのめざましい変化を体験することができ、海外でも高い評価
を得る。
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沢田穣治(アクースティック・ベース)

作・編曲家、プロデューサー、ベーシストとして活躍。ショーロ・クラブでの活動と並行して、映画音楽・沖縄島唄・現代音楽・音響系作品の制作や、J-POPアーティストのプロデュースおよび作・編曲など、多岐にわたる音楽制作に携わっている。海外のアーティストとの活動も多く、サイモン・フィッシャー・ターナー、マルコス・スザーノ、アート・リンゼイ、ジャキス・モレレンバウム、ジョイスなどそうそうたる音楽家との共演を果たしている。最新の演奏活動としては自身の室内楽アンサンブルユニット「架空線上の音楽(Base of Fiction)」の活動再開、有末剛氏(緊縛師)とのコラボユニット「東京緊縛オーケストラ」の活動や高木正勝氏(映像作家、音楽家)のツアーなどに参加。作曲家としては横浜市文化振興財団作曲家シリーズで 選出されたほか、2004年にはクラシック専門レーベル、フォンテックから室内楽作品集『silent movie』もリリース。2009年6月27日公開の20世紀FOX配給作品「群青〜愛が
沈んだ海の色〜」(中川陽介監督)の音楽監督も務める。ベクトルの振り幅最大に、ジャンルやカテゴリーに囚われず、沢田自らが五感で感じる演奏及び作曲に日々没頭中。
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柿沼康二(書道、舞台美術)

アーティスト/書家。1970年栃木県矢板市生まれ。5歳より筆を持ち、柿沼翠流(父)、手島右卿、上松一条に師事。「書はアートたるか、己はアーティストたるか」の命題に挑戦し続け、伝統的な書の技術と前衛的な精神による独自のスタイルは、書という概念を超越し「書を現代アートまで昇華させた」と国内外で高い評価を得る。NHK「トップランナー」、TBS「情熱大陸」、などのテレビ出演、国内外個展やワークショップの開催など、多方面で活動している。2007年放映予定のNHK大河ドラマ「風林火山」では、タイトル揮毫のほか、番組オープニングに多くの美術作品を提供。2006年9月から2007年6月まで、アメリカ・ニュージャージー州プリンストン大学で、特別研究員としてプリンストンに滞在。
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D.H.ローゼン(舞台美術・プロデュース)

1990年に初来日、日本の伝統陶芸、焼きものに心を奪われる。90年代の大半を日本で過ごし、コピーライティングやデザインプロダクションに携わる一方で週末はろくろに向かう日々を送る。2000年アメリカに帰国、正式に陶芸美術の習熟を目指す。ハワイ大学マノア校芸術学部において3年余りを過ごし、技術を磨く。この間にハワイ州およびアメリカ本土で作品が展示され、生活拠点であったオアフ島で注目を集める。2004年、東京へ活動の拠点を移すと同時に器の制作を離れ、大規模なインスタレーション作品に取り組み始める。2010年3月、多摩美術大学大学院美術研究科士課程を卒業し、現在は「21世紀における陶芸美術領域の再検討」というテーマで、美術理論・創作の両分野で研究を続ける。また2006年、アート集団「輪派絵師団」の主要メンバーになって以来、国内だけでなく世界各地でパーフォーマンス、作品展示を行う。2005年より英字新聞「ジャパン・タイムス」の寄稿者も勤める。
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Resonance 2010: “Reflections”


In 2007, while still serving as the artistic director for the world renowned Japanese performing arts group KODO, fue/flute player Kaoru Watanabe called together a group of friends to form Resonance, a one-night multimedia celebration of sight and sound that astounded the audience. After the success of Resonance II: "Echology'" last year, the project is back in its third incarnation, "Reflections," with the original cast and a new set of all-star collaborators. This year's Tokyo show features the unparalleled dexterity of tap dancer Tamango, the angelic voice of Matsuda Mio, cutting-edge percussion by living legend Kiyohiko Semba, contemporary taiko beats by Ryutaro Kaneko, soulful acoustic bass by Choro Club's Jyoji Sawada, live art by master calligrapher Koji Kakinuma, and a multimedia stage set by D.H. Rosen. With a stellar cast assembled for the sole purpose of creating new fusion and forms, this year's "Reflections" promises to be a music/dance/art that defies definition and engenders new expressions.



Review by Metropolis: Japan Beat

Artist Info:

Kaoru Watanabe


Artistic Direction, Fue, Flute

A conservatory-trained classical and jazz flute player (Mahattan School of Music) who has worked with such musicians as Jason Moran and Stefon Harris, Kaoru Watanabe's approach to music underwent fundamental change while living in Japan. Over the course of nearly a decade, Kaoru studied and performed with the acclaimed taiko ensemble KODO, as well as with various master practitioners of traditional and modern Japanese arts including the great Kabuki actor Tamasaburo Bando. Kaoru also served as artistic director for Kodo's international music festival "Earth Celebration," working with such luminaries as Zakir Hussain, Giovanni Hildago and Carlos Nunez. Parting ways with Kodo in 2006, Kaoru currently resides in NY where, along with his performance activities, he teaches at the Kaoru Watanabe Taiko Center, curates a music, art and dance series entitled “Nakanaka,” and will be co-teaching a course on taiko at Princeton University this fall.
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Tamango


Dance, Vocals

Tamango is one of the world’s leading interpreters of tap dance and it’s connections to other world dance, music, and cultural styles. His revolutionary approach to tap transforms his dance into music with a sharpened sense of style and awe-inspiring fluidity. Born in Cayenne, French Guiana, Tamango moved to Paris at age eight and began a formal education in art. For over 15 years, Tamango has been a major force in the downtown New York City scene performing at underground joints and clubs. Tamango has collaborated with Japanese Butoh master Min Tanaka, French choreographer Philippe Decoufle, and musicians including Bobby McFerrin, David Murray and countless others. He later developed his work into a full ensemble evening, called Urban Tap, which has toured extensively throughout the US and abroad. While he continues to tour with Urban Tap, Tamango is also engaged in starting a center for creative activity in his native French Guiana.
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Mio Matsuda


Vocals

Mio Matsuda began her singing career when she discovered “fado,” the magical traditional music of Portugal. Living in Lisbon and learning the culture, she developed fado as a form of her own self-expression. Over the past several years she has traveled the globe as a representative fado vocalist, and released three albums to great critical acclaim. While becoming an important figure in interpreting the music of Portuguese culture in Japan, Mio has collaborated with artists from all over the world, such as the legendary Yamandú Costa (Brazil) and the inspired Jadranka Stojakovic (Sarajevo). In August, 2007, she was invited to Kodo's 20th Anniversary "Earth Celebration" to share the stage with Giovanni Hidalgo, Zakir Hussein, Yosuke Yamashita, Tamango and Kodo. Mio's unique singing style and sensibility reflects her colorful background and inspiring journeys.
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Kiyohiko Semba


Percussion

The son of Koyu Semba, head master of the Semba School of Japanese traditional music, Kiyohiko Semba took up traditional drums and percussion
under his father at the age of three. He made his debut on the Kabuki stage at the age of 10 and has been pursuing his career as a musician ever since.
As a distinguished percussionist, of deep musical capacity, Semba has developed his many and diverse activities not only on the Japanese traditional music scene but also in pop music and various traditional music genres. In 1999, Semba released his third solo album, Semba, a Kozuchi of Rhythm in which he exhibited his talents on 80 different percussion instruments. That same year, he formed a new group, “Unit Semba” with the talented bassists, Nobou Nakahara and Benisuke Sakai, which later became "Semba Sonic Spear," releasing the group’s first album Sonic Spear in 2003. Nicknamed “Shiso” (master), Semba is is known throughout Japan and around the world as a true master of his craft and one the all-time great percussionists.
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Ryutaro Kaneko


Taiko

In 1987, Ryutaro Kaneko became a member of Kodo, the internationally acclaimed taiko group based on Sado Island in Niigata, Japan. He has been
performing both throughout Japan and around the world ever since. Ryutaro was a central player in Kodo, performing with them in 32 countries on six
continents. Beyond his stage work, he was also a key figure in both composing and arranging pieces for the stage as well as recordings and held the positions of musical director and artistic director for the group. From early on, Ryutaro began performing in unique and different styles, both individually and collaboratively. His performance contradicts the traditional image of Japanese drums that is predominantly based on sheer stength, and instead also expresses delicacy and richness in various types of rhythm and sound. He has been involved in a great number of on-stage jam sessions and collaborations with artists from many different genres, such as jazz, rock, world music, traditional Japanese music, and dance to name a few. Ryutaro left Kodo to become an independent artist in 2007. He continues to perform and teach both in Japan and around the world.
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Jyoji Sawada


Acoustic Bass

It is not easy to categorize the works of Jyoji Sawada. His relentless genre hopping has allowed him to approach music from more of a modern classical
perspective. Brazilian music is represented by CHORO CLUB which Sawada has belonged to for 18 years, POP certainly influences his style, and he even incorporates a string quartet into much of his work. Sawada is kind of a "kitchen sink" style composer, heavily utilizing the sampler and the studio, but all his sounds are quite beautiful and intriguing. It is not only his style of music that spans a wide spectrum, his field of work also ranges from producing other artists both domestic and abroad, as well as composing/producing music for soundtracks for films, dance, theatre, musicals, and TV-programmes. Throughout it all he has worked with various artists all over the world such as Marcos Suzano, Arto Rinsey, Jaques Morelebaum, Joyce, Simon Fisher Turner, and Teresa Wong (Erfu).
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Koji Kakinuma


Live calligraphy, Stage art

Born in 1970 in Tochigi Prefecture, Japan, a rural area two hours north of Tokyo, Kakinuma began studying traditional Japanese monochrome brushwork at
the age of five. Kakinuma’s own father, Suiryu, a renowned artist in his own right, was his first teacher and also introduced him to one of the greatest artistic influences of his life: Yukei Teshima. The flamboyant Teshima, who received international acclaim for his bold, powerful work among artists such as Picasso and Matisse, took the young Kakinuma under his wing, calling him the most promising student he had ever seen. Kakinuma’s works make a clear break from the traditional styles of old-fashioned Shodo calligraphers, sublimating Shodo into modern art. It is this revolutionary approach that has brought him acclaim both at home and abroad. One of Kakinuma’s specialties is a performance in which he executes a work of Shodo in concert with musicians. He has experimented various kinds of performance – from traditional to avant-garde, from figurative to abstract, from small pieces to monumental works. He has been invited to demonstrate and show his work at the Metropolitan Museum of Art in New York, the Phildelphia Museum of Art, Expo 2005 in Aichi, Japan, Liang Court in Singapore, as well as other prestigious venues.
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D.H. Rosen


Stage Art, Production

Originally from Philadelphia, Daniel Harris Rosen first went to Japan in 1990 when he fell in love with clay and traditional Japanese pottery. Daniel would go on to spend most of the ‘90s in Japan doing writing and production work, but he always reserved the weekends for time behind the potter's wheel. In 2000, he returned to the United States to formally study ceramic arts and spent over three years in the University of Hawaii at Manoa art department honing his craft. During that time, Daniel's work was exhibited at both state and national exhibitions in the United States, and he gained a local following on the island of Oahu where he lived. In 2004 Daniel moved to Tokyo where he took a break from vessels and began doing large-scale installation work. In March of 2007 he graduated with a Masters of Fine Arts from Tama Art University and was accepted into their doctorate program immediately after. His present research and studio work focus on reexamining the boundaries of ceramic arts in a 21st-century context. Since 2006, Daniel has been a core member of the Tokyo-based Art Collective Rinpa Eshidan which became an overnight internet sensation that same year. With Rinpa, Daniel has shown his work throughout Japan and the world in exhibitions and live-art installations. Never forgetting his roots as a writer, Daniel has also been a regular contributor to the Japan Times art page since 2005.
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