Jolt Japanese Australian Sonic Festival

2012/09/23 日曜日

Jolt Japanese Australian Sonic FestivalJolt Japanese Australian Sonic Festival

Open: 18:30:00 | Start: 19:00 - 23:59

SuperDeluxe

カテゴリーはないようです

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出演順:
ロビン・フォックス (AUS)
evala + 中村としまる (JPN)
ボルトアンサンブル (AUS)
河合政之 + 浜崎亮太 (JPN)
キャル・ライアル + Yukitomo Hamasaki (JPN)

DJ:
Evil Penguin

3日間通し券のご案内:
3日間通し券: 前売 6500円 / 当日 (21日のみ) 7000円 (各日ドリンク別)
ご予約は件名を「JOLT JAPANESE AUSTRALIAN SONIC FESTIVAL通し券予約」とし、本文にお名前、人数、お電話番号を明記の上、[joltfes@super-deluxe.com](mailto:joltfes@super-deluxe.com) まで

Organized by: [Jolts Arts Inc.](http://www.joltarts.org) / [Test Tone](http://www.test-tone.com) / SuperDeluxe

##ロビン・フォックス
![/sdlx/120923-Fox02.jpg](/sdlx/120923-Fox02.jpg)
ライヴ・パフォーマンス、エキシビション、アート・プロジェクトやダンス等の分野を横断しながら活動するオーディオ・ヴィジュアル・アーティスト、ロビン・フォックス。3Dの超増幅空間にサウンドとヴィジュアルを同期させた『Laser Show』は、これまでにオスロの「Henie Onstad Kunstcenter」、ケベックの「Mois Multi Festival」、グラーツの「Steirischer Herbst Festival」、ワルシャワの「Musica Genera Festival」、そして日本の「横浜トリエンナーレ」など、世界中で公演が行われている。また、Chunky Move Dance Companyとの作品『Mortal Engine』は「Helpmann Awards」で「最優秀ヴィジュアル作品賞」を受賞、「アルス・エレクトロニカ 2009」でも「栄誉賞」受賞。オーレン・アンバーチ、ラッセ・マーハーグ、ジェローム・ノタンジェ、ステファン・オマリー、エリック・ドリオンほか多数のアーティストとも共演しており、近年ではANAT とBionic Ear Instituteとの共同作品『Interior Design: Music for the Bionic Ear』が2011年の英国「Future Everything award」にて最終選考まで残る。現在、メルボルン市のために巨大なテルミンをデザイン、製作中。

[www.robinfox.com](http://www.robinfox.com.au)

##evala
![/sdlx/120923-Evala.jpg](/sdlx/120923-Evala.jpg)
2002年以降、ヴィデオやインスタレーション、サウンドの各分野において活動を続けるサウンド・アーティスト/作曲家/演奏家。2004年に自身のレーベル<port>を設立し、渋谷慶一郎(ATAK)や池上高志、Yoshihide Nakajima(studio loup)等とコラボレートを行い、現在東京大学や東京藝術大学、多摩美術大学などで講義も行う。
これまでに<Port>から3枚のソロ作品をリリース。フィールド・レコーディングに人工的な編集が施された『initial』や、複雑系理論をもとに制作された『ttm studies 08』、フィールド・レコーディングを濃密で革新的な空間処理へと転じさせた『acoustic bend』などがある。YCAMなど、国内で高い評価を得る会場でのパフォーマンスに加え、海外でも2009年の「Transmediale」フェスティヴァル(ベルリン)などで演奏。

Evala @ CTM.09 from mediateletipos on Vimeo.

[evala Homepage](http://evala.org)
[port-label Homepage](http://port-label.jp)

##中村としまる
![/sdlx/120923-Nakamura.jpg](/sdlx/120923-Nakamura.jpg)
15年以上にわたって市販の小型オーディオ・ミキサーに極端な結線を施した「ノー・インプット・ミキシング・ボード」による演奏を行う、フリー・インプロヴィセイションの音楽家。ミキサー内部のフィードバック(発振)音を用いたその独特な技法によって、突き刺すような高音や光り輝くホイッスルのような音、またクラックル音による飛び散ったような低音まで、非常に幅広いサウンドが表現される。
これまでソロとしてのアルバムのほか、大友良英、キース・ロウ、ジョン・ブッチャー、ニコラス・ブスマン、杉本拓、秋山徹次、伊藤キム(ダンサー)、ジェイソン・カーン、Sachiko M等と共演。

[中村としまるjapanimprov.com](http://www.japanimprov.com/tnakamura)

##ボルト・アンサンブル
![/sdlx/120923-Bolt.jpg](/sdlx/120923-Bolt.jpg)
ボルト・アンサンブル(フルート:ベリンダ・ウッズ、管楽器:アダム・シモンズ、ハープ:メアリー・ドゥメニー、コントラバス:アニータ・ハスタス、パーカッション:ダニエル・ブエス、ヴォーカル/エレクトロニクス:ジェイムス・ハリック)は、JOLT Arts Inc.のディレクターであり、メルボルン大学のMMW(Music, Mind & Wellbeing initiative:音楽への従事と社会福祉向上にかかわる理論的構造の研究プログラム)研究員でもあるジェイムス・ハリックによる音楽とソニック・アートのプロジェクト。2004年の結成以来、広範囲にわたってテクノロジーとコミュニティ・ディベロップメントにまつわる活動を続けている。
2009年、ボルトとアンプリファイド・エレファンツはロボット機構とリアルタイムのインタラクティヴ・ヴィデオ・スコアを用いた「The NIS」を演奏。近年では「TERRAINS: JOLT Swiss Australian Sonic Festival」(2011年)にてハリックによるアンサンブル作品を初演。また、メルボルンの「ABC Classic FM」協賛による新作をレコーディング(2012年)。
[ボルト・アンサンブル Homepage](http://www.boltensemble.org)

##河合政之 + 浜崎亮太
![/sdlx/120923-Kawai.jpg](/sdlx/120923-Kawai.jpg)
河合政之(ヴィデオ・アーティスト、作家、キュレーター)は、主に情報社会への批評と観察という視点から、哲学的かつ政治的な先鋭的映像作品を製作。これまでに世界30カ国以上で上映され、数々のメディアアート・フェスティヴァルや展覧会で賞を獲得。2001年には非営利団体「Videoart Center Tokyo」を設立し、2004年までその運営を担う。もっとも最近の活動としては、ビデオ編集機から発生する信号やノイズを増幅/フィードバックさせたものからなる作品を東京都現代美術館(MOT)で発表している。ライヴにおいても同様の手法を用い、浜崎亮太(ヴィジュアル・アーティスト)と共に100キロほどもの重さになる編集機器からアナログ・ヴィデオ・フィードバックで即興。ヴィデオの信号をアブストラクトなリズムや構造へと変換するその幻覚的パフォーマンスは、彼らの在り方が崇高であるように、とても強烈だ。
[REF’s blog](http://blog.ref-lab.com/)
[masakawai Movie Archive](http://www.youtube.com/user/masakawai1)

##キャル・ライアル
![/sdlx/120923-Lyall.jpg](/sdlx/120923-Lyall.jpg)
即興ギタリスト/サウンドアーティスト。ジャンク楽器、エレクトロ・パーツ、フィールド・レコーディングやエフェクターなどから音楽的な空間を生み出す。広範な音楽形式に興味を持ち、東南アジアやその周辺地域へ渡航し研究。現在、Tetragrammaton、Jahiliyyah、Palimpsest、Missing Man Foundationなど、ドローンから恍惚の域に達する即興音楽まで幅の広いプロジェクトを介し、さらなる民族音楽の形式を模索し続ける。
ソロの活動では秋山徹次、ティム・オリーブ、畠山地平、ケリー・チュルコ、町田良夫、Government Alpha、向井千惠ほか多数と共演。日本で旺盛なライヴを展開しながら、これまでにタイ、ラオス、中国、韓国などでツアー。また、レーベル「Subvalent」や「Jolt Sonic Arts」(オーストラリア)の東京拠点としての活動に加え、西麻布スーパーデラックスで月一回のイベント「Test Tone」を主宰している。

Zn’shñ + A Qui Avec Gabriel + Cal Lyall @ SuperDeluxe, Tokyo, Japan from Elvire Bastendorff on Vimeo.

[joltarts.org/tokyo](http://joltarts.org/tokyo)
[www.subvalent.com](http://www.subvalent.com/cal-lyall)

##Yukitomo Hamasaki
![/sdlx/120923-Hamasaki.jpg](/sdlx/120923-Hamasaki.jpg)
サウンドデザイン・建築・プロダクトデザインなど、様々なメディアにアプローチするサウンド&デザインレーベル、<mAtter>の設立者であり、作曲家、アーティスト兼インディペンデント・キュレーター。その作品は光、建築、ミニマリズムと深く関わり、特に「マイクロ・スペース」と称される複雑なパターンと不調和からなる。その楽曲は構造の中にレイヤーされたサウンドがハーモニックな構成を紐解き、リスナーに時間が止まったかのような感覚を与える。静謐な音響テクスチャーによる2008年の初ソロ作品『d+p』では不規則な音がちりばめられ、2012年の『the GARDEN』では、最終的に個人的な美意識の形式に回帰するというコンセプトと庭を作るというプロセスの類似からヒントを得た、3.11以降の皮肉が表現されている。作曲家としての活動の他、2010年以降インスタレーション、キュレーション、グラフィック・デザインなどでも活躍している。

[mAtter Homepage](http://www.matter.jp)

##Evil Penguin
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Featuring: Robin Fox (AUS) evala + Toshimaru Nakamura (JPN) BOLT Ensemble (AUS) Masayuki Kawai + Ryota Hamasaki (JPN) Cal Lyall + Yukitomo Hamasaki (JPN) DJ: Evil PenguinTo reserve a 3 DAY PASS 3 DAY PASS: adv.6500円 / door (9/21) 7000円 (+ drink on each day) please send a mail with the subject header "JOLT JAPANESE AUSTRALIAN SONIC FESTIVAL PASS" to [joltfes@super-deluxe.com](mailto:joltfes@super-deluxe.com), including your name, phone number, and the number of passes you wish to reserve. Organized by: [Jolts Arts Inc.](http://www.joltarts.org) / [Test Tone](http://www.test-tone.com) / SuperDeluxe Artist Information: ##ROBIN FOX ![/sdlx/120923-Fox02.jpg](/sdlx/120923-Fox02.jpg) Robin Fox is an audio-visual artist working across live performance, exhibitions, public art projects and dance. His work ‘Laser Show’ which synchronizes sound and visual electricity in hyper-amplified 3D space has been performed worldwide with highlights including the Henie Onstad Kunstcenter, Oslo, Mois Multi Festival, Quebec City, Steirischer Herbst Festival, Graz, Musica Genera Festival, Warsaw and the Yokohama Triennale. His groundbreaking work with Chunky Move Dance Company has contributed to the work Mortal Engine receiving a Helpmann award for best visual production and an honourable mention at the the illustrious Prix Ars Electronica 2009. He has also performed with the likes of Oren Ambarchi, Lasse Marhaug, Jerome Noetinger, Stephen O’Malley and Erick D’Orion among numerous other encounters. His recent work Interior Design: Music for the Bionic Ear in association with ANAT and the Bionic Ear Institute, has been shortlisted for a Future Everything award in the UK 2011. His current projects include designing and building a giant theremin for the City of Melbourne. [www.robinfox.com](http://www.robinfox.com.au) ##EVALA ![/sdlx/120923-Evala.jpg](/sdlx/120923-Evala.jpg) Sound artist Evala (Hirohito Ebara) has been active in the Tokyo sound art scene since 2002, both as a sound designer for a range of videos and sound installations, and as a composer/performer in his own right. He founded the label Port in 2004, and has collaborated with artists such as Keiichiro Shibuya (ATAK), Takashi Ikegami and Yoshihide Nakajima (studio loup), and currently works as a part-time lecturer at the Tokyo University of the Arts He has released three solo recordings from his own Port imprint. These include “initial”, an album constructed from artificially edited field recordings, "ttm studies 08" which used complex systems theory in its construction, and "acoustic bend" which incorporates ?eld recordings in dense, innovatively phased spatial arrangements. In addition to his many performances at high profile venues throughout Japan?including the prestigious YCAM?he has also appeared overseas, most notably at Berlin’s Club Transmediale in 2009.

Evala @ CTM.09 from mediateletipos on Vimeo.

[evala Homepage](http://evala.org) [port-label Homepage](http://port-label.jp) ##TOSHIMARU NAKAMURA ![/sdlx/120923-Nakamura.jpg](/sdlx/120923-Nakamura.jpg) A free improvising performer who uses 'no-input mixing board' to create electronic music, Toshimaru Nakamura (sound artist, musician) has been cultivating a unique world of tones from this unlikely instrument for over 15 years. He uses his mixing console as a live, interactive musical instrument, by connecting the input of the board to the output, then manipulating the resultant audio feedback. Nakamura's music has been described as "sounds ranging from piercing high tones and shimmering whistles to galumphing, crackle-spattered bass patterns." Nakamura has recorded solo albums and has collaborated with Yoshihide Otomo, Keith Rowe, John Butcher, and Nicholas Bussmann among others. He has also collaborated with Taku Sugimoto, Tetuzi Akiyama, dancer Kim Ito, drummer Jason Kahn, and Sachiko M. [Toshimaru Nakamura japanimprov.com](http://www.japanimprov.com/tnakamura) ##BOLT ENSEMBLE ![/sdlx/120923-Bolt.jpg](/sdlx/120923-Bolt.jpg) The BOLT Ensemble (flute: Belinda Woods, winds: Adam Simmons, harp: Mary Doumany, double bass: Anita Hustas, percussion: Daniel Buess, vocals/electronics: James Hullick) is dedicated to performing the music and sonic art projects of James Hullick, director of JOLT Arts Inc, and Research Fellow at the University of Melbourne’s Music, Mind and Wellbeing Initiative. Formed in 2004, BOLT has worked extensively with technology and on community development projects. In 2009 BOLT and the Amplified Elephants performed The NIS  a large show working with robotic machinery and real time interactive video scores. Recently BOLT premiered works by Hullick at TERRAINS: JOLT Swiss Australian Sonic Festival (2011) and completed recordings of new works with ABC Classic FM in Melbourne (2012). [BOLT ENSEMBLE Homepage](http://www.boltensemble.org) ##MASAYUKI KAWAI + RYOTA HAMASAKI ![/sdlx/120923-Kawai.jpg](/sdlx/120923-Kawai.jpg) Masayuki Kawai (video artist, writer and curator) creates video works informed by radical visions of philosophy and politics, particularly from the standpoint of observation and criticism of informational societies. His work has been shown in over 30 countries worldwide, garnering awards in a number of media art festivals and exhibitions. He established the non-profit organization Videoart Center Tokyo in 2001 and served as the organizational head until 2004. His most current work, created through feedback and the amplification of signals and noise from video editing machines, was recently shown at Tokyo’s MOT. Using a similar method when performing live, he and collaborator Ryota Hamasaki (visual artist) improvise with analogue video feedback, using some heavyweight editing gear to achieve their hallucinatory results. Weighing up to 100 kilograms, these equipment and effectors are used to transform flickering video signals into abstract rhythm and textures that are as intense as they are sublime. [REF's blog](http://blog.ref-lab.com/) [masakawai Movie Archive](http://www.youtube.com/user/masakawai1) ##CAL LYALL ![/sdlx/120923-Lyall.jpg](/sdlx/120923-Lyall.jpg) Currently based in Tokyo, Cal Lyall (guitarist, sound artist) had an early interest in diverse musical forms that led to intense travel and study throughout Southeast Asia and the Subcontinent. He continues to explore the possibilities of traditional forms in numerous projects (Tetragrammaton, Jahiliyyah, Palimpsest, Missing Man Foundation) which reflect a bevy of influences, ranging from free-flowing drone to ecstatic improvisation. He also performs as a solo artist with a number of distinctive artists, such as Tetuzi Akiyama, Tim Olive, Chihei Hatakeyama, Kelly Churko, Yoshio Machida, Government Alpha and Chie Mukai, among others. With an active performance schedule in Japan and past tours through Thailand, Laos, China and Korea, he also heads up the Subvalent record label, oversees the Tokyo Hub of Jolt Sonic Arts (Australia) and organizes the long-running Test Tone series at Super-Deluxe in Nishi-Azabu, Tokyo.

Zn'shñ + A Qui Avec Gabriel + Cal Lyall @ SuperDeluxe, Tokyo, Japan from Elvire Bastendorff on Vimeo.

[joltarts.org/tokyo](http://joltarts.org/tokyo) [www.subvalent.com](http://www.subvalent.com/cal-lyall) ##YUKITOMO HAMASAKI ![/sdlx/120923-Hamasaki.jpg](/sdlx/120923-Hamasaki.jpg) Founder of Tokyo-based sound and art publishing concern mAtter, Yukitomo Hamasaki (composer, artist, independent curator) creates works influenced by light, architecture and minimalism, particularly the complex patterns and collisions occurring in what he refers to as “micro spaces”. His compositions reveal a deep appreciation of harmonic structure, layering sounds in textures that seem to leave the listener suspended in time. Interspersed with irregular clicks, pops and beeps, the narrow interruptions reveal the careful attention to detail in his music, captured in his 2008 release, D+P. In 2012, he released "the GARDEN" which aims to express the ironies of the post-3-11 situation in Japan through a new working method, similar to planting processes by gardeners. Aside from his work as a composer, he conceives installation pieces, curates exhibitions, and works in graphic design; a range of formats (both print and sound) is being published through his own imprint since 2010. [mAtter Homepage](http://www.matter.jp) ##Evil Penguin ![/sdlx/120214-evilpenguin-w-388.jpg](/sdlx/120214-evilpenguin-w-388.jpg)

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