JOLT

2014/08/09 土曜日

JOLTJOLT

Open: 18:30:00 | Start: 19:00 - 23:59

SuperDeluxe

カテゴリーはないようです

予約する/Reserve

出演:
鈴木昭男 + 齋藤徹
IF I COULD SING (feat. The BOLT Ensemble, from Australia)
中村としまる + 広瀬淳二 + 山本達久
永田砂知子 + chiharu mk + 中山晃子 (alive painting)

DJ:
Evil Penguin

出演者詳細:
鈴木昭男
![/sdlx/140809-suzuki.jpg](/sdlx/140809-suzuki.jpg)
1941年生まれ。サウンド・ア−トの先駆者的存在として、1960年代初頭より「聴く」ことを主体とした制作態度によって国際的に活動する。1970年にエコー楽器ANALAPOS(アナラポス)を創作。88年には子午線上最北端に位置する京丹後市網野町に、“自然に一日耳をすます”というプロジェクトである「ひなたぼっこの空間」を制作。96年には、街や野山の中で耳を澄ますのに適した「場」を探り、地面に塗料で「耳+足」をかたどった印をつけ、その場所の音に耳をすませる「点音(おとだて)」を発表。ヨーロッパを中心に世界の主要な美術展や音楽祭に招聘されている。
[鈴木昭男 Homepage](http://www.akiosuzuki.com)

齋藤徹
![/sdlx/140809-saitoh.jpg](/sdlx/140809-saitoh.jpg)
ダンス、舞踏、演劇、美術、映像、詩、書、邦楽、雅楽、能楽、西洋クラシック音楽、現代音楽、アストル・ピアソラなどのタンゴ、ジャズ、即興音楽、韓国やアジアのシャーマニズムと深く関わってきている。アジアとヨーロッパを繋ぐ「ユーラシアン・エコーズ」は、日本・韓国・シンガポールで実施、福岡アジア美術館の開館記念においての「オンバク・ヒタム」など、プロデュースも行っている。1994年にはアヴィニオンの国際コントラバス祭に招かれ、この頃から頻繁にヨーロッパへ渡り、ミッシェル・ドネダ、バール・フィリップスらと演奏を展開している。95年にはポーランドのワルシャワで彫刻家であるマグダレーナ・アバカノヴィッチ展においてコラボレーションを行う。2000年及び2001年には神奈川フィルの委嘱で2つの二重協奏曲を作曲、演奏。また、ダンス審査員、障害者とのワークショップなども行っているほか、リッチモンドやハワイでのコントラバス祭に招待され、ワークショップや演奏を行う。2006年にはアラスカ「クロスサウンド現代音楽祭」で特集される。2007年、個人レーベルtravessia(トラヴェシア)を創設。
[齋藤徹 Homepage](http://travessiart.com)

中村としまる
![/sdlx/140809-nakamura.jpg](/sdlx/140809-nakamura.jpg)
15年以上に渡り、市販の小型オーディオ・ミキサーに通常では行われない結線を施した「ノー・インプット・ミキシング・ボード」を用いて演奏するフリー・インプロヴァイザー。ミキサー内部でフィードバックさせたその独特な音の世界観は、「突き刺すような高音や光り輝くホイッスル音から、汚れたクラックル音の低音まで、幅広い音を表現する」と称されている。これまでソロのアルバムの他に、大友良英、キース・ロウ、ジョン・ブッチャー、ニコラス・ブスマン、杉本拓、秋山徹次、伊藤キム(ダンサー)、ジェイソン・カーン、Sachiko M等と共演。
[中村としまる Homepage](http://www.japanimprov.com/tnakamura)

広瀬淳二
![/sdlx/140809-hirose.jpg](/sdlx/140809-hirose.jpg)
1955年3月29日東京都国分寺生まれ。20代より演奏を始め、81年に自主制作盤の『ソロ・サキソフォーン』を発表。その後藤川義明イースタシアオーケストラ、富樫雅彦グループ、不破大輔の渋さ知らズ(初期)、大友良英のGround-Zero、植村昌弘のP.O.N.といったグループに参加。一時期は演奏活動をリタイアするも、数年前よりサックスと自作ノイズ・マシーンをひっさげて活動再開。現在は芳垣安洋とのデュオ、これに中村としまるを加えたトリオ、吉田達也・伊東篤宏とのトリオなどで定期的にライヴを行っている。
[広瀬淳二 Homepage](http://www.junjihirose.jp)

山本達久
![/sdlx/140809-yamamoto.jpg](/sdlx/140809-yamamoto.jpg)
独創的なドラミングとパーカッション・ワークにより、演奏を未知の領域にまで拡げるドラマー/パーカッショニスト。ダイナミズムとメロディー、ポリリズムを融合させ、多様性に富んだ繊細さと圧倒的な音量を併せ持つ。即興演奏においてはこれまでに大友良英、DJ Sniff、ジム・オルーク、灰野敬二、坂田明、L?K?O、ジャンニ・ジェビア、ネッド・ローゼンバーグ、アラン・シルバらと数々の共演を行っている。また、Natsumen、First Meeting(w/ 田村夏樹、藤井郷子、ケリー・チュルコ)といったバンドでの活動のほか、スティールパン奏者の町田良夫とも定期的に演奏。昨今ではBARBICAN CENTER LONDONにソロ・パフォーマーとして招聘され、ロンドンのCafé Otoにおいてセブ・ロシュフォードやリーフカッター・ジョンと共演。
[山本達久 Twitter](https://twitter.com/tatsuhisayamamo)

IF I COULD SING (feat. The BOLT Ensemble, from Australia)
世界初披露となるオーストラリアの作曲家、ジェイムス・ハリックによるIf I Could Sing(もし歌うことができたなら)は、ボルト・アンサンブルのメンバー(フルート、チェロ、ハープ)と電子音から構成される、再結合されたシンガー・ソング・ライター経験である。この公演のために特別にプリペアドされたグランド・ピアノを用い、アブストラクトなピアノの響きと拡張されたヴォーカルを野心的にミクスチャーすることよって、シンガー・ソング・ライターのフォームをさらに押し拡げるもので、作品は以下3つのパートに分かれている。
1.Heracles: I love you despite the gun shots
2.Aphrodite: Working Mum
3.Pan the Man
オーストラリアの新鋭作曲家による、オリジナルでかんぜんに独創的なパフォーマンスである。
[joltarts.org](http://www.joltarts.org)

ボルト・アンサンブル
![/sdlx/140809-bolt.jpg](/sdlx/140809-bolt.jpg)
ボルト・アンサンブルは、JOLT Arts Inc.のディレクターであり、メルボルン大学のMMW(Music, Mind & Wellbeing initiative:音楽への従事と社会福祉向上にかかわる理論的構造の研究プログラム)研究員でもあるジェイムス・ハリックによる、音楽とソニック・アートのプロジェクト。2004年の結成以来、広範囲にわたってテクノロジーとコミュニティ・ディベロップメントにまつわる活動を続けている。2009年、ボルト及びアンプリファイド・エレファンツは、ロボティックな機構とリアルタイムのインタラクティヴ・ヴィデオ・スコアを用いた「The NIS」を演奏。近年では「TERRAINS: JOLT Swiss Australian Sonic Festival」(2011年)にてハリックによるアンサンブル作品を初演。また、メルボルンの「ABC Classic FM」協賛による新作をレコーディング(2012年)。
[ボルト・アンサンブル Homepage](http://www.boltensemble.org)

永田砂知子
![/sdlx/140809-nagata.jpg](/sdlx/140809-nagata.jpg)
東京藝術大学打楽器科卒業。クラシックのパーカッション奏者としてキャリアを積むが、90年代から即興演奏によるボーダーレスな世界で活動を始める。93年にはデレク・ベイリーの「COMPANY」に、また94年にジョン・ゾーンの「COBRA」、98年にブッチ・モリスの「CONDUCTION」にそれぞれ参加・在籍するなど、様々なセッションを経験。97年に 鉄を鋳造して作られるスリットドラムである波紋音(はもん)に出会い、以後、この波紋音の演奏を中心に国内外でソロ、あるいはダンス、舞 踏、地唄舞、語り、花、書などとのコラボレートをおこなって いる。アルバムは『波紋音』(2005年)、『le hamon』(2010年)、電子音響chiharu mkとのコラボ作品『blue flow』(2013年)をリリース。
[永田砂知子 Homepage](http://www.nagatasachiko.com)

chiharu mk
![/sdlx/140809-chiharu.jpg](/sdlx/140809-chiharu.jpg)
フランス「GRM」にて電子音響音楽を学び、アクースモニウムによる演奏やサウンド・インスタレーション展示などをおこなう。これまでに『piano prizm』(2007年)、『waterproof』(2009年)、『blue flow』(波紋音奏者の永田砂知子とのコラボレーション)をリリース。Nina Fisher & Maroan el Saniの実験映像の音楽や、sunaokuwahara 2010春夏の音楽ほか、美術館や様々な空間でライブやサウンド・インスタレーションなどを精力的に行っている。
[chiharu mk Homepage](http://www.studio-cplus.net/chiharu_mk.html)

中山晃子  
色彩と流動の持つエネルギーを利用し、「生きている」絵を出現させるヴィジュアル・アーティスト。自らを空間と呼応させながら液体や素材を調合し、LIVEで描く “ALIVE PAINTING” をはじめ、 MV制作、映像演出、 インスタレーションなど、多岐にわたり筆を揮う。 近年では、「灰野敬二聖誕祭」、鼓童との共演、 高平哲郎演出「坂田明 平家物語」 に出演する等、さらに表現の幅を広げている。
[中山晃子 Homepage](http://www.akiko.co.jp)

Live: Akio Suzuki + Tetsu Saitoh IF I COULD SING (feat. The BOLT Ensemble, from Australia) Toshimaru Nakamura + Junji Hirose + Tatsuhisa Yamamoto Sachiko Nagata (hamon) + chiharu mk + Akiko Nakayama (alive painting) DJ: Evil Penguin Akio Suzuki ![/sdlx/140809-suzuki.jpg](/sdlx/140809-suzuki.jpg) A legendary sound artist, Akio Suzuki was born in 1941 in Pyongyang, North Korea and grew up in Aichi, Japan. After initially studying architecture, his focus turned to sound. A period of self-study in the ’60s was borne of an early performance piece, Kaidan ni Mono wo Nageru (Throwing Things at the Stairs), where he threw a bucket of objects down the stairwell of the Nagoya train station. All of his work―from live improvisation to installations and instrument design―revolves around "listening" as a central aspect, and is based on an interest in the echo. He explores the sound that surrounds us with a profound simplicity. Suzuki performs on a range of unique self-made instruments including the Analapos―an instrument he invented in the 1970s that creates echoes through the acoustic transmissions of a spiral cord stretched between two metal cylinders, and an ancient stone flute (Iwabue) passed down through his family for many generations. He has collaborated with artists such as Toru Takemitsu, Takehisa Kosugi, Derek Bailey, Peter Brötzmann, Aki Onda and Jim O'Rourke. [Akio Suzuki Homepage](http://www.akiosuzuki.com) Tetsu Saitoh ![/sdlx/140809-saitoh.jpg](/sdlx/140809-saitoh.jpg) A master of the double bass, Tetsu Saitoh is a prolific artist involved in a wide range of activity, including the visual arts, butoh and contemporary dance, poetry, calligraphy, Noh theatre and contemporary stage work, Japanese traditional and court music, tango, jazz, improvised, classical and contemporary music, as well as Korean and Asian shamanism. He has produced numerous projects including the large-scale Eurasian Echoes series, and Ombak Hitam, presented at the opening of the Fukuoka Asian Art Museum. Since 1994 he has performed as a soloist at countless international festivals, while also playing with artists such as Barre Phillips, Michel Doneda and Le Quan Ninh. In 1995 he collaborated in a music and dance performance at the exhibition of works by Magdalena Avakanowicz in Warsaw, Poland, and in 2000 and 2001, the Kanagawa Philharmonic Orchestra invited him as producer, composer and soloist for two double concertos. He is a jury member for dance competitions and a lecturer at Sophia University, and is involved in workshops for the disabled. In 2003 he was invited to present at the International Society of Bassists convention at the University of Richmond, Virginia. He was also invited to Cross Sound music festival in Alaska as a featured artist in 2006 and to the Mosaic festival in Singapore in 2007. In 2009, he started the independent label Travessia. [Tetsu Saitoh Homepage](http://travessiart.com) Toshimaru Nakamura ![/sdlx/140809-nakamura.jpg](/sdlx/140809-nakamura.jpg) A free improvising performer who uses 'no-input mixing board' to create electronic music, Toshimaru Nakamura has been cultivating a unique world of tones from this unlikely instrument for over 15 years. He uses his mixing console as a live, interactive musical instrument, by connecting the input of the board to the output, then manipulating the resultant audio feedback. Nakamura's music has been described as "sounds ranging from piercing high tones and shimmering whistles to galumphing, crackle-spattered bass patterns." Nakamura has recorded solo albums and has collaborated with Yoshihide Otomo, Keith Rowe, John Butcher, and Nicholas Bussmann among others. He has also collaborated with Taku Sugimoto, Tetuzi Akiyama, dancer Kim Ito, drummer Jason Kahn, and Sachiko M. [Toshimaru Nakamura Homepage](http://www.japanimprov.com/tnakamura) Junji Hirose ![/sdlx/140809-hirose.jpg](/sdlx/140809-hirose.jpg) Active since the late 1970s, Junji Hirose is one of Japan's preeminent free improvising musicians. As a sax player, he released his first solo recording in 1981, and shortly thereafter toured internationally as a member of Yoshiaki Fujikawa's EastAsia Orchestra. He joined percussionist Masahiko Togashi's band in 1984, and has since played as a core member of several high profile units, such as Masahiro Uemura's avant rock/jazz band P.O.N., Hideaki Sasaki's trio project Stereodrome (with Kazuhisa Uchihashi), Shibusashirazu Orchestra and Otomo Yoshihide's band, Ground-Zero. Starting in 1981 with a track on his solo album titled 'Hodgepodge', Hirose also began to explore "noise sound" and developed self-made instruments to serve this purpose. After creating a number of compact prototypes to use when touring, he settled on a type of noise machine that became his main instrument from the late 1980s. This spawned several years of collaboration with Otomo Yoshihide, resulting in the duo album Silanganan Ingay in 1989. After withdrawing from improvised performance for a number of years, he began playing once again in the late 2000s in duo and trio formats with musicians such as Yasuhiro Yoshigaki, Toshimaru Nakamura, Yoshida Tatsuya and Atsuhiro Ito. [Junji Hirose Homepage](http://www.junjihirose.jp) Tatsuhisa Yamamoto ![/sdlx/140809-yamamoto.jpg](/sdlx/140809-yamamoto.jpg) Yamamoto Tatsuhisa (drums and metal) continues to take his inventive percussive work into uncharted territories, combining dynamism, melodicism and polyrhythm, fusing overwhelming volume with delicate technique for a mercurial versatility that is at times awe-inspiring. He has played in a number of high-profile bands (Natsumen, First Meeting) and his improvised work takes him into wide ranging collaborations with artists such as Otomo Yoshihide, dj sniff, Jim O'Rourke, Keiji Haino, Akira Sakata, L?K?O, Gianni Gebbia, Ned Rothenberg, Alan Silva, Yoshio Machida, Kelly Churko, and many others. [Tatsuhisa Yamamoto Twitter](https://twitter.com/tatsuhisayamamo) IF I COULD SING (feat. The BOLT Ensemble, from Australia) Presented for the first time internationally, the work "If I Could Sing" by Australian composer James Hullick presents a defracted singer-songwriter experience, supported by members of the BOLT Ensemble (flute, cello, harp) and electronic sounds. A grand piano will be prepared especially for this performance, and Hullick will deliver an adventurous mixture of abstract piano and extended vocals that will push the boundaries of the singer-songwriter form. The work is divided into three parts: 1) Heracles: I love you despite the gun shots; 2) Aphrodite: Working Mum; 3) Pan the Man. An original and totally unique performance by one of Australia's new breed of composers. [joltarts.org](http://www.joltarts.org) The BOLT Ensemble ![/sdlx/140809-bolt.jpg](/sdlx/140809-bolt.jpg) [The BOLT Ensemble Homepage](http://www.boltensemble.org) Sachiko Nagata ![/sdlx/140809-nagata.jpg](/sdlx/140809-nagata.jpg) Sachiko Nagata came from a musical family, and was brought up surrounded by Western music. After graduating from the Department of Percussion at the Tokyo National University of Fine Arts and Music, Nagata started a career as a professional percussionist, performing mainly classical music. Searching beyond traditional boundaries, she explored a range of styles and types of music, from folk music and improvisation to new forms using iron or bamboo instruments. She participated in a 1993 U.S. tour with Derek Bailey's Company, joined John Zorn's Cobra game piece in 1994, and took part in Butch Morris' Conduction for a one month period in 1998. In 1997, Nagata encountered a unique musical instrument, the hamon. Encapsulating all of her musical experiences up until that point, she adopted the hamon as her primary instrument and continues to explore it today in a range of solo and collaborative contexts. Her releases include HAMON (2005), le hamon (2010), and blue flow (2013), which was recorded in collaboration with electroacoustic sound artist chiharu mk. [Sachiko Nagata Homepage](http://www.nagatasachiko.com) chiharu mk ![/sdlx/140809-chiharu.jpg](/sdlx/140809-chiharu.jpg) Originally from Sapporo, electroacoustic sound artist chiharu mk (aka Chiharu Mukaiyama) studied audio spatialization via INA-GRM (Paris) from 2001, playing the acousmonium (loudspeaker orchestra situated at the Motus performance space) at the Futura Festival in 2002. Her works were featured at the International Festival of Bourges, the CCMC at l’Institut Franco-japonais in Tokyo, Japan's National Museum of Emerging Science and Innovation, and at SnowScape Moere4 in Sapporo. As chiharu mk, she has released the albums "piano prizm", "waterproof" and "blue flow" (with Sachiko Nagata on hamon). In 2011, she participated in the John Cage 100th Pre-Anniversary concert in Sapporo. [chiharu mk Homepage](http://www.studio-cplus.net/chiharu_mk.html) Akiko Nakayama   Visual artist Akiko Nakayama creates installations, live performance and photographic works dealing with energy cycles, movement and colors. Employing a wide range of techniques, her unique approach to live painting results in melting landscapes, kaleidoscopic patterns and surreal and saturated vistas. Working in collaboration with some of Japan's most distinctive improvising artists, such as Keiji Haino, Akira Sakata and Hiromichi Sakamoto, she pursues what she titles 'alive painting', in which she aims to find the 'existence of life' in the act of creating out of nothingness. [Akiko Nakayama Homepage](http://www.akiko.co.jp)

More great eventsこちらもどうですか

このカテゴリーにはまだないみたい / No events in this category