トロントを拠点とし、「信頼」「服従」「気前が良い」「厳格」「リスク」「大きい」「安い」「演劇」をキーワードに活動する「ほぼ劇団」Small Wooden Shoeによる、現代の、預言者不在の『アンティゴネー』。2012年にトロントの実験音楽の拠点のひとつThe Tranzac Clubで初演されました。登場人物は最初から全員死んでおり、彼らが自分は死んでいると気づいていない間は録音された台詞が使われます。新進サウンド・アーティスト、クリストファー・ウィレスが音響を担当。ソフォクレスにおけるトロイア戦争、米軍のPTSDセラピー、Skypeをアフガニスタン経由で結びつけた『Little Iliad』[小イーリアス] とその続編『Ajax』[アイアース] で国際的に注目される若手劇作家、エヴァン・ウェバーの書き下ろしです。「腐敗しているが実際的であろうとする国家と理想主義的な個人の際限なく繰り返される対立が、ある種のカラオケ・トラックとして提示される」(ウェバー)。亡霊たちの演じる『アンティゴネー』。彼らが死後も2,000年以上に渡って演じ続けているこの物語は、すでに摩耗し、脱臼し、ソフォクレス版(紀元前441年ごろ)とは異なる意味合いを持つようになっています。さらに亡霊たちは、自分たちが別の物語を語ったらどうなるか考えはじめるに至ります。「数ヶ月、数年に渡ってプロジェクトに取り組む共同作業者たちのコミュニティは、必要とあれば20分で芝居を作り、その夜に上演することもできなくてはならない」と断言する演出家ジェイコブ・ズィマー率いるSmall Wooden Shoeが、録音された台詞の実験的活用において彼らに先んじ、近年評価を固めつつある関西拠点の公演芸術集団dracom/筒井潤との1週間の短期集中共同作業で作り上げる日本版、世界初演です。英語/日本語上演、日本語/英語字幕つき。ハードな劇をライブハウス/ラウンジのソフトな環境で、ブレヒトの「喫煙劇場」よろしく(客席で喫煙はできませんが)、お気軽にお楽しみください!
チケットは8月30日(土)発売開始!!e+ & SuperDeluxe予約
全席自由。チケットに記載の整理番号順にご入場いただきます
SuperDeluxeでのオンライン予約(当日精算)には整理番号が発行されません。イープラスの整理番号に続いて、先着順でご入場いただきます。
ジェイコブ・ズィマー
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演出家、作家、ドラマトゥルク、パフォーマー。ケープ・ブレトン島生まれ、ハリファックス育ち、現在トロント在住。サイモン・フレーザー大学現代芸術学科修士課程で演劇を研究。ウースター・グループでインターン。アン・ボガート/SITI Companyで「Viewpoints」「Composition」および鈴木メソッドを学ぶ。新人演出家に贈られるKen McDougall Awardを2008年に受賞。Small Wooden Shoeを設立した他に、ダンスの分野でもDancemakers、Ame Henderson / Public Recordingsの活動にドラマトゥルクとして関わる。トロント・フリンジ・フェスティバルのリサーチリーダーとして「私たちが支持できるポピュリズム」を考察。
[ジェイコブ・ズィマー minorexpletives.ca](http://minorexpletives.ca/a/)
Small Wooden Shoe
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ジェイコブ・ズィマーがハリファックスで2001年に設立、現在トロントを拠点とする「ほぼ劇団」。名称はフランス語の「sabot」(サボ=木靴、フランスの労働者がストライキで機械を故障させるために使ったことから「サボタージュ」の語源とされる)から。さまざまなバックグラウンドのコラボレーターから成り、作品は少人数の私的パフォーマンスから叙事詩的なものまで幅広い。「よい思想には娯楽性がある」との信念のもと、ブレヒトの自らによる新訳を使った大規模なリーディング公演『Life of Galileo for Tracy Wright』、難易度の高い戯曲のリーディングと簡単に歌える歌を組み合わせた『Difficult Plays and Simple Songs』、ラジオの生放送『The Fun Palace Radio Variety Show』、20世紀初頭の炭坑労働者の運動に関するキッチンでの観客との直接対話『Sedition, or Kindness Makes Me Cry Like Nothing Else』、科学革命についての演劇的レクチャー『Dedicated to the Revolutions』、朝から晩までパネリストもレクチャーもなしで展開する「脱会議」、クリスマス・コンサート、オンラインのシンクタンク、市民集会、ワークショップ、レクチャー、出版など多様な形態で活動している。
[Small Wooden Shoe](http://smallwoodenshoe.org/)
筒井潤
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演出家、劇作家、パフォーマー。1997年大阪芸術大学大学院修士課程修了。2007年dracom『もれうた』で京都芸術センター舞台芸術賞受賞。2014年セゾン文化財団セゾン・フェロー。dracomでの劇作・演出の他に、演劇計画2008(ソン・ギウン作『小説家仇甫氏と京城の人々』リーディング演出)、高槻シニア劇団、桃園会、We dance、Dance Fanfare Kyoto、Dance Box「新長田のダンス事情」などのプロジェクトやグループに関わり、山下残、松田正隆/マレビトの会、きたまり/KIKIKIKIKIKI、松本雄吉/維新派、羽鳥嘉郎などの作品に出演。
dracom
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ドラカンと読む。1992年に劇団ドラマティック・カンパニーとして大阪芸術大学の学生が中心となり旗揚げ。1998年にdracomと改称。劇作家/演出家、筒井潤をリーダーに、「祭典」と呼ばれる本公演を年に1度行う。これまでの「祭典」に、劇場をレンタルしている時間をフルに使った20時間の作品『Green』(2003)、キーワード「ハムレット」で検索して集積したインターネット上の情報をコラージュした『特集ハムレット』(2004)、あらかじめ録音した台詞と俳優の身体パフォーマンスのずれが奇妙な感覚を生み出す実験的ミュージカル『もれうた』(2007、京都芸術センター舞台芸術賞受賞)、あるスポーツのルールを他のスポーツに適用しようとする若者たちの物語『ハカラズモ』(2008)、会津若松市で起こった母親殺人事件とアイスキュロスのオレステイア三部作に着想を得た『事件母(JIKEN-BO)』(2010、フェスティバル/トーキョー公募プログラム参加作品)、ソフォクレス『アイアース』と自殺を試みて家の前のどぶに落ちた老人の実話を結びつけた『gutter』(2011)、キャンプ用のテントで10〜15人の観客のために上演された『方々ノ態(in OSAKA, Kitakagaya)』(2013)など。
[dracom](http://dracom-pag.org/)
サウンド・ライブ・トーキョー
主催:東京都、東京文化発信プロジェクト室(公益財団法人東京都歴史文化財団)、PARC – 国際舞台芸術交流センター
[www.soundlivetokyo.com](http://www.soundlivetokyo.com)
Small Wooden Shoe, a (mostly) theatre company based in Toronto whose activities’ keywords are “faith,” “obedience,” “generosity,” “rigour,” “risk,” “big,” “cheap” and “theatre,” has created an Antigone of our times in the absence of the prophet, which premiered at The Tranzac Club, Toronto’s unofficial home of experimental music, in 2012. All the characters are dead from the beginning, and as long as they are not aware of the fact that they are dead, they enact their drama through pre-recorded speech. Emerging sound artist and composer Christopher Willes does the audio, and the writer is Evan Webber, whose Little Iliad and its sequel, Ajax, which connect Sophocles’ Trojan War plays, U.S. Military PTSD therapy and Skype via Afganistan, have drawn international attention. “The endless, reiterative confrontation between a corrupt but practical state and the idealist individual is represented as a kind of karaoke track” (Webber). It is an Antigone played by ghosts who have been performing the same story already for more than 2,000 years. Long since dislocated and instumentalized, their tragedy now means something very different from Sophocles’ version first performed around 441 B.C.. Here, the ghosts begin to wonder what would happen if they could perform it differently. Small Wooden Shoe’s artistic director Jacob Zimmer asserts, “The ideal might be a standing community of collaborators who work on projects together for months or years and also, if needed, create a play in twenty minutes to be performed that night.” Now the company creates a Japanese version of the play in an one-week collaboration period with dracom, the Osaka-based performance group led by Jun Tsutsui that have long been working with the experimental employment of pre-recorded speech. A world premiere. Performed in English/Japanese and surtitled in Japanese/English. Consider the play’s hard subject in a soft ballroom environment, just like in Brecht’s “smoker’s theatre” — though of course smoking in the seating area isn’t permitted!
Ticket on Sale Aug 30 (Sat) e+, SuperDeluxe Reservation
All nonreserved seats. Entrance in the order of the number on the ticket
Numbers are not issued for online reservations at SuperDeluxe (payment at door). Entrance shall be after eplus ticket holders and on a first-come basis.
Jacob Zimmer
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Director, writer, dramaturge and performer. Born in Cape Breton and growing up in Halifax, he now lives in Toronto. Studied theatre at Simon Fraser University’s School for the Contemporary Arts and was an intern with The Wooster Group and studied Viewpoints, Composition and Suzuki with Anne Bogart and the SITI Company in New York. Jacob received the 2008 Ken McDougall Award for emerging directors. Along with founding Small Wooden Shoe, Jacob works in dance as a dramaturge with Dancemakers and in an on-going collaboration with choreographer Ame Henderson / Public Recordings. He was the inaugural Toronto Fringe Research Chair looking into “Populism we can stand behind.”
[Jacob Zimmer minorexpletives.ca](http://minorexpletives.ca/a/)
Small Wooden Shoe
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Founded in 2001 by Jacob Zimmer in Halifax and now based in Toronto, Small Wooden Shoe is a (mostly) theatre company that comprises collaborators from diverse backgrounds and swings between the intimate and the epic. The name comes from the tools that French workers would use to jam the machinery when on strike (their “sabot” — small wooden shoes — gave English the word “sabotage”). Believing that good ideas are entertaining, their work has included a large-scale reading of Brecht newly translated by themselves (Life of Galileo for Tracy Wright), challenging readings combined with songs that are easy to sing (Difficult Plays and Simple Songs), live-to-tape variety shows (The Fun Palace Radio Variety Show), a direct conversation with audience in a kitchen about coal miners’ movement in the early 20th century (Sedition — or Kindness Makes Me Cry Like Nothing Else), a theatrical lecture about scientific revolutions (Dedicated to the Revolutions), a massive whole-day “UnConference” without panels and lectures, Christmas concerts, online think tanks, public meetings, workshops, keynote lectures and publications, all of which they consider to be part of the same larger project that is Small Wooden Shoe.
[Small Wooden Shoe](http://smallwoodenshoe.org/)
Jun Tsutsui
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Playwright, director and performer. MA at Osaka University of Arts in 1997. Received the Performing Arts Award of Kyoto Arts Center for his direction of dracom’s Moreuta in 2007. Selected as a Saison Fellow, a recipient of The Saison Foundation’s scholarship/grant program for artists in the fields of contemporary theatre and dance, in 2014. In addition to writing and directing for dracom’s performances, he has been directing for other productions, groups and projects such as Theatre Project 2008 (a reading performance of a play by Korean playwright Sung Ki woong), Takatsuki Senior Theatre Company, Toenkai, We dance, Dance Fanfare Kyoto, and Dance Box’s research project “About Dances in Shin-Nagata,” as well as performing in works by Zan Yamashita, Masataka Matsuda / Marebito-no-kai, Kitamari / KIKIKIKIKIKI, Yukichi Matsumoto / Ishinha and Yoshiro Hatori.
dracom
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A performance collective founded in 1992 mainly by students of Osaka University of Arts as Dramatic Company and renamed itself as dracom in 1998. Led by playwright/director Jun Tsutsui, they present a full performance annually, which they call “Saiten [Festival].” Among their past “Saiten” works are a 20-hour performance Green that made a full use of the length of time for which they rented the venue (2003), Tokushu Hamlet [A feature on Hamlet] that collaged information found on the Internet with a search term “hamlet” (2004), Moreuta [Leaking Song] that created estranging sensations by staggering recorded speeches and performers’ silent movements (2007), Hakarazumo [Unintentionally], a story of groups of young people who try to apply the rules of a sports to a different sports (2008), Jiken-Bo [Book/Mother of Incident] inspired by a murder of a mother in Aizu-Wakamatsu (Fukushima Prefecture) and the Oresteia trilogy by Aeschylus (2010, an Emerging Artists program in Festival/Tokyo), gutter (2011) based on Sophocles’ Ajax and a true story of an old man who tried to kill himself but only fell into a gutter in front of his house, and Hobo no Tei [Scurrying Away] (in OSAKA, Kitakagaya) that was shown in a camping tent to 10 to 15 people (2013).
[dracom](http://dracom-pag.org/)
Sound Live Tokyo
Organizers: Tokyo Metropolitan Government; Tokyo Culture Creation Project Office (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture); PARC – Japan Center, Pacific Basin Arts Communication
[www.soundlivetokyo.com](http://www.soundlivetokyo.com)