まだ巡りあったことのない新しい音と音楽に出会いたい! という想いで2013年に開始し、2014年にさらに展開した「東京都初耳区」。新人とベテランのアーティストがステージを共有し、新しい表現を刺激する特別区へのゲートが今年も開きます!過去2年、日本全国からキャリアもジャンルも問わずに参加者を募り、SuperDeluxeのステージを提供してきました。今年はあえて募集を行なわず、2013年と14年にいただき紹介しきれなかった多くのハイレベルな応募をもう一度聴き込んで選考させていただきます。また、今年もジョー・モリス、多田正美というワールドクラスの実験音楽家をゲストアーティストとして迎えます。今年の初耳区はジョー・モリスの初来日公演にもなります。音楽表現の濃密な歴史とまだ見ぬ新人アーティストの未知のサウンドが交錯する特別区にぜひお越しください!
ライブ:
Gaiamamoo
ana-g
木下毅人
ゲストアーティスト:
ジョー・モリス(米国・初来日公演!)
多田正美
チケット発売: [Peatix](http://slt151123.peatix.com/) もしくはSuperDeluxeにて受付中!
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[Sound Live Tokyo 2015 Homepage](http://www.soundlivetokyo.com/)
企画・制作:SuperDeluxe
出演者詳細:
多田正美
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1974年〜79年即興グループ結成活動LP『GAP』。1975年美学校小杉武久音楽教場に参加。1978年同じ樹を365日間、365枚撮り続け22年後オランダにて初個展。1994年Het Apollohuis個展パフォーマンスCD『音』。1996年画廊の中にテント張って観客が覗く『真面目なサーカス』展。2002年からネパールRato Machhendranath祭の時期を現地で過ごし2006年現地作家らと“Art-Full Nepal”。2012年『風景は写真か』(写真・エッセイ集、求龍堂)。「アートの原点を立ち上げる、とは何か? 音そのものに向かう行為、又は考えを言葉使わず正しく徹底すること。西洋楽器-民族楽器を使って壊れて残ったもの、日本の真竹であり、枯枝(茎)、丸石、木片、輪ゴム、ピアノ線、のような素材。それらに触れ、振動を与えると空気があること、身体と触覚と視覚と聴感覚。それらとのバランス感覚と『間』の取り方については説明不可能。経験をつかみ、電気回路の中に木霊させると言うよりは、トータル環境そのものに『場』を表出させる、それは一瞬のこと」
[多田正美 Homepage](http://tada-masami.com/)
Gaiamamoo(ガイアマムー)
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東京で活動する二人の若手音楽家、Shogo HaraguchiとMehata Sentimental Legendによる即興演奏ユニット。2012年に結成、高円寺周辺で活動開始。翌年スペインツアーを敢行し南北4都市を回り地元のテレビやラジオなどで紹介される。2014年にはスペインのArt magazine “ARTICULATE”にてその活動を掲載。テクノロジーを含めた表現方法を駆使し、色、形、模様、動きなど”抽象”から受ける視覚的なイメージと音色やノイズなど聴覚から受ける刺激の同期性を探求し、即興演奏により音楽的にコンポーズしていく。
Gaiamamoo [Facebook](https://www.facebook.com/Gaiamamoo-435523966559499/timeline/?ref=hl)
Gaiamamoo [BandCamp](https://gaiamamoo.bandcamp.com)
Shogo Haraguchi (Bass, iPad, Electronics) [shogoharaguchi.bandcamp.com](https://shogoharaguchi.bandcamp.com)
Mehata Sentimental Legend (Sampler, Electronics) [mehatasentimentallegend.com](http://www.mehatasentimentallegend.com)
ana-g(アナジー)
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「せいかつの中からしぜんに集まってくる音の混沌を、まるごと浴び流します。フローラルな、あたらしい化粧品のCMのような、香ばしい音楽を見つけたいです。」エレクトロニカ寄りの音でも、ライブでは、街頭のペルー音楽や獅子舞の門付けのように軽快なスタイルで演奏します。「混沌としたサンプリングトラックに、ポエトリーリーディングとラップの中間のようなボーカル、サイケというより寝ぼけているような音像が心地よい。アヴァンギャルドなようでいて、うるさくも難しくもなく、優しいのが彼らならでは。たとえようのない音楽なのでとにかく一聴してみてください。」誠光社 堀部篤史
木下毅人(Takehito Kinoshita)
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エレクトロニカ、即興シーンに影響を受け、2005年頃より楽曲制作を開始。同時に都内、横浜を中心にライヴ活動を始める。映像、ダンス作品への楽曲提供やパフォーマー、俳優としてコンテンポラリーダンス、演劇、映像作品にも出演している。
ジョー・モリス
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1969年にギター、2000年にベースを始める。1981年にBoston Improvisers Group(BIG)の結成に参加し、1983年にRiti Recordsを設立、第1作をリリース。セシル・テイラー、エリック・ドルフィー、リロイ・ジェンキンス、セロニアス・モンク、ジミ・ヘンドリックス、アンソニー・ブラクストン、ジミー・ライオンズ、オーネット・コールマン、そして西アフリカの伝統的弦楽などに影響される。フリー・ミュージックを先導する数多くのミュージシャンと共演、録音。北米とヨーロッパ各地で演奏している。さまざまなグループを率い、他のコレクティブ・アンサンブルに参加し、ソロでの演奏も行ない、フリーランスのギタリスト・ベーシストとして活躍。リーダー、共同リーダー、サイドマンとして120を超えるレコーディングに参加。自身のRiti Recordsの他に、Soul Note、AUM Fidelity、Incus、Hat Hut、ECM、Clean Feed、ESPdiskなどで録音。著作に『Perpetual Frontier: The Properties of Free Music』。現在ニューイングランド音楽院とバード大学ロンジー音楽院で教鞭を取っている。
[ジョー・モリス Homepage](http://www.joe-morris.com/)
Joe Morris photo by Peter Gannushkin [downtownmusic.net](http://downtownmusic.net)
主催:PARC – 国際舞台芸術交流センター
平成27年度文化庁国際芸術交流支援事業
助成:アーツカウンシル東京(公益財団法人東京都歴史文化財団)
宣伝美術: [永戸鉄也](http://www.nagato.org/)
Eager to discover new music that we had never experienced, we established “New Sound Sanctuary” in 2013 and expanded it 2014. We envisioned it as a place for both new and experienced artists to share a stage and stimulate new forms of expression. We are excited to open the gate to the Sanctuary again this year for it's third installment. For the past two years we have encouraged musicians from throughout Japan regardless of career or genre to apply and perform on the stage at SuperDeluxe for New Sound Sanctuary. Since we received such a large number of quality applications during the first two years, this year we’ve decided to select new artists from the deep pool of 2013 and 2014 applications. We are also excited to present two world-class innovators as guest artists: Joe Morris and Masami Tada. Please come to our haven and experience new worlds of sound as emerging artists join an intense history of musical expression!
LIVE:
Gaiamamoo
ana-g
Takehito Kinoshita
GUEST ARTISTS:
Joe Morris (first performance in Japan)
Masami Tada
Ticket: [Peatix](http://slt151123.peatix.com/) or SDLX Reservation Now on sale!
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[Sound Live Tokyo 2015 Homepage](http://www.soundlivetokyo.com/)
Produced by SuperDeluxe
Artist Information:
Masami Tada
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1974–79: Formed an improvisation group; LP GAP. 1975: Took part in Takehisa Kosugi’s workshop at Bigakko. 1978: Shot the same tree everyday for 365 days, which would be exhibited in the Netherland 22 years later. 1994: Solo exhibition and performance at Het Apollohuis and CD Ne. 1996: Serious Circus exhibition, where audience peeped into a tent in a gallery. Since 2002: Stayed in Nepal during the Rato Machhendranath festival, and 2006: “Art-Full Nepal” with local artists. 2012: A photobook/essay, Is Landscape Photography? (Kyuryudo). “What is it to establish the fundamentals of art? The act to gravitate to sound itself, or to be nonverbally and properly thorough about an idea. What has been left from used and broken Western-folklore instruments: materials such as Japanese bamboo, dead branches (stems), round stones, pieces of wood, rubber bands or piano wires. There is air, when touching and giving vibrations to these materials: the body, sense of touch and hearing. It is impossible to explain the balance between them and how to take ‘pauses.’ Presentation of a “space” in the total environmentm, rather than creating ecoes in the electronic circuit, by grabbing the experience: that happens only for a moment.”
[Masami Tada Homepage](http://tada-masami.com/)
Gaiamamoo
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An improvisation unit formed in 2012 by two young musicians based in Tokyo, Shogo Haraguchi and Mehata Sentimental Legend. They started to play around Koenji, toured four nothern and southern cities in Spain next year, and was featured by Spanish TV and radio. In 2013, a Spanish art magazine “ARTICULATE” introduced their activity. Employing diverse technologies and expressions and exploring visual images inspired by “abstract” colors, shapes, patterns and movements as well as synchronization of sonic stimulations from tones and noises, they musically compose through improvisation.
Gaiamamoo [Facebook](https://www.facebook.com/Gaiamamoo-435523966559499/timeline/?ref=hl)
Gaiamamoo [BandCamp](https://gaiamamoo.bandcamp.com)
Shogo Haraguchi (Bass, iPad, Electronics) [shogoharaguchi.bandcamp.com](https://shogoharaguchi.bandcamp.com)
Mehata Sentimental Legend (Sampler, Electronics) [mehatasentimentallegend.com](http://www.mehatasentimentallegend.com)
ana-g
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spontaneously emerge from daily life and cluster around us. We want to find music that is floral and aromatic like a commercial film of new cosmetics.” Although they are inclined to electronica, in live performances, they play in a light style like Peruvian street musicians or shishi-mai (lion dance) door-to-door entertainers. Chaotic sampling tracks, vocals in between poetry reading and rap, and comfortable sonic image that is rather drowsy than psychedelic. Apparently avant-garde, neither aggressive nor complicated, and uniquely gentle. You have to listen to it anyway, since their music cannot be compared to anything else. (Atsushi Horibe, Seikosha)
Takehito Kinoshita
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Influenced by electronica and improvisation scenes, he started in 2005 to create tracks and perform mainly in Tokyo and Yokohama. He has also contributed compositions to visual and dance works and performed as an actor in contemporary dance, theatre and visual works.
Joe Morris
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He began playing guitar in 1969, double bass in 2000. He co-founded Boston Improvisers Group (BIG) in 1981, then started Riti Records and released his first recording in 1983. He cites Cecil Taylor, Eric Dolphy, Leroy Jenkins, Thelonious Monk, Jimi Hendrix, Anthony Braxton, Jimmy Lyons, Ornette Coleman and traditional West African string music as major influences. He has performed and recorded with many of the leading figures in free music. Morris has performed extensively throughout North America and Europe. He currently leads various groups and performs in collective ensembles, as well as performing solo, and as a freelance guitarist and double bassist. He is featured as leader, co-leader, and sideman on more than 120 recordings to date. In addition to his own Riti Records, he has recorded for Soul Note, AUM Fidelity, Incus, Hat Hut, ECM, Clean Feed, ESPdisk, and many more. He is the author of the book, Perpetual Frontier: The Properties of Free Music. He is currently on the faculty at New England Conservatory, and Longy School of Music of Bard College.
[Joe Morris Homepage](http://www.joe-morris.com/)
Joe Morris photo by Peter Gannushkin [downtownmusic.net](http://downtownmusic.net)
Organized by PARC – Japan Center, Pacific Basin Arts Communication
Supported by the Agency for Cultural Affairs, Government of Japan, in the fiscal 2015 and Arts Council Tokyo (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture)
Art Work by [Tetsuya Nagato](http://www.nagato.org/)