14:00 〜 22:00
それでもまだ巡りあったことのない新しい音と音楽に出会いたい!をテーマに昨年に引き続き11月23日開催の「東京都初耳区 ライブ・パフォーマンス」と別個に開催するサウンド・インスタレーション企画では、「音楽」「アート」「エンタテインメント」の垣根を超える音響体験を探求します。
浅野達彦、石橋英子、キャル・ライアル、柴山拓郎、ジム・オルーク、Phew、嶺川貴子、吉原太郎という多様なバックグラウンドのアーティストが、このために用意された同一のマルチスピーカー/マルチチャンネルシステムを各自の表現に最適の組み合わせで使いこなし、通常のサウンドシステムでは体験できない豊かで刺激的な音響作品を発表します。
ディープな音響体験に集中できるスペースと、リラックスできるラウンジを3日間にわたってご用意。その場でしか体感できない、新しい音との直接的な出会いに満ちたインスタレーションにぜひご来場ください!
作品提供:
浅野達彦
石橋英子
キャル・ライアル
柴山拓郎
ジム・オルーク
Phew
嶺川貴子
吉原太郎
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[Sound Live Tokyo 2015 Homepage](http://www.soundlivetokyo.com/)
企画・制作:SuperDeluxe
アーティスト詳細:
浅野達彦
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1966年岐阜県生まれ。14歳からギターと自宅録音をはじめ、東京藝術大学在学時に絵画を先攻する傍ら本格的にバンド活動やカセットMTRによる多重録音を開始。1996年にMOODMANが主催していた7インチレーベル、「M.O.O.D/donut」から一人多重録音によるシングル『bonjour』でソロデビュー。その後TRANSONIC、Daisy World等、多数の国内コンピレーションでソロ作品を発表する。またGPP、パシフィック231 などのユニットにギタリストとして参加。2000年には任天堂ゲーム「巨人のドシン1」のサウンドトラック、『ドシンの跡を追って』を発表。2001年、『bonjour』を聴いたアレック・エンパイアから熱烈なオファーを受け、彼の主宰する英国のレーベルGeistから初のフルアルバム『Genny Haniver』をリリース。2004年には“クサマヤヨイの前衛ファッションショー!”の音楽を担当。2005年にはデヴィッド・シルヴィアンのリミックス・アルバム、『Blemish Remixes』に参加。2008年待望の2ndアルバム『Spacewatch』をAKICHI RECORDSよりリリース。現在新作アルバム準備中。
[浅野達彦 Homepage](http://www.tatsuhikoasano.com/)
石橋英子
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茂原市出身の音楽家。いくつかのバンドで活動後、映画音楽の制作をきっかけとして数年前よりソロとしての作品を作り始める。その後、4枚のソロアルバムをリリース。ピアノをメインとしながらドラム、フルート、ヴィブラフォン等も演奏するマルチ・プレイヤー。シンガー・ソングライターであり、セッション・プレイヤー、プロデューサーと、石橋英子の肩書きでジャンルやフィールドを越え、漂いながら活動中。最近では長谷川健一、前野健太、トンチ、オウガ・ユー・アスホールの作品に参加。またソロライブと共に、バンド「石橋英子withもう死んだ人たち(ジム・オルーク、須藤俊明、山本達久、波多野敦子)」としても活発にライブを行なう。2012年、キャリア初となるピアノソロアルバム『I’m armed』をリリース。Photo by Seiji Shibuya
[石橋英子 Homepage](http://www.eikoishibashi.net/)
キャル・ライアル
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即興ギタリスト/サウンドアーティスト。ジャンク楽器、エレクトロ・パーツ、フィールド・レコーディングやエフェクターなどから音楽的な空間を生み出す。広範な音楽形式に興味を持ち、東南アジアやその周辺地域へ渡航し研究。現在、Tetragrammaton、Jahiliyyah、Palimpsest、Missing Man Foundationなど、ドローンから恍惚の域に達する即興音楽まで幅の広いプロジェクトを介し、さらなる民族音楽の形式を模索し続ける。ソロの活動では秋山徹次、ティム・オリーブ、畠山地平、ケリー・チュルコ、町田良夫、Government Alpha、向井千惠ほか多数と共演。日本で旺盛なライヴを展開しながら、これまでにタイ、ラオス、中国、韓国などでツアー。また、レーベル「Subvalent」や「Jolt Sonic Arts」(オーストラリア)の東京拠点としての活動に加え、西麻布スーパー・デラックスでイベント「Test Tone」をVol. 100まで主宰していた。「Test Tone」は現在も不定期にて開催中。
柴山拓郎
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1971年東京生まれ。東京音楽大学大学院、東京藝術大学大学院美術研究科後期博士課程(先端芸術表現領域)修了。修士(音楽)、博士(美術)。大学在学中から一貫して西洋的な現代音楽路線とは一定の距離を置き、時間構造の展開を拒むモノトーンで質的な作風にこだわる。1994年第62回日本音楽コンクール、秋吉台国際作曲賞に入選。2007年第34回ブルジュ国際電子音響音楽コンクール、2012年、2014年ICMC(国際コンピュータ音楽会議)入選。美術家井上尚子氏とは数多くのインスタレーションを制作、そのコラボレーションは15年にわたる。2008年より、埼玉県立近代美術館を拠点にアートと地域社会を結びつけるSaitama Muse Forum(SMF)の運営委員。近年は、人間の推論と予期的情動がどのように未来や社会の新たな秩序を形成するのかというシステム創発に関する諸問題について、工学・心理学・認知科学等の研究者と共同研究を進めている。現在東京電機大学理工学部情報システムデザイン学系で准教授を勤めるほか、大阪芸術大学、国際基督教大学、女子美術大学非常勤講師を兼任。
ジム・オルーク
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1969年シカゴ生まれ。Derek Baileyの音楽と出会い、13才のジム少年はロンドンにBaileyを訪ねる。ギターの即興演奏に開眼し実験的要素の強い作品を発表、John Faheyの作品をプロデュースする一方でGastr Del SolやLoose Furなど地元シカゴのバンドやプロジェクトに参加。一方で、小杉武久と共に Merce Cunningham舞踏団の音楽を担当、Tony Conrad、Arnold Dreyblatt、Christian Wolffなどの作曲家との仕事で現代音楽とポストロックの橋渡しをする。1998年超現代的アメリカーナの系譜から『Bad Timing』、1999年、フォークやミニマル音楽などをミックスしたソロ・アルバム『Eureka』を発表、大きく注目される。1999年から2005年にかけてSonicYouthのメンバー、音楽監督として活動し、広範な支持を得る。2004年には、Wilcoの『A Ghost Is Born』のプロデューサーとしてグラミー賞を受賞、現代アメリカ音楽シーンを代表するクリエーターとして高く評価され、ヨーロッパでも数々のアーティストをプロデュースする。また、日本文化への造詣が深く、近年は東京に活動拠点を置く。日本でのプロデュース・ワークとしては、くるり、カヒミ・カリィ、石橋英子など多数。坂田明、大友良英、山本精一、ボアダムスなどとの共同作業や、武満徹作品『コロナ東京リアリゼーション』(2006)など現代音楽に至る多彩な作品をリリースしている。映像作家とのコラボレーションも多くWerner Herzog、Olivier Assayas、青山真治、若松考二などの監督作品のサウンドトラックを担当。
[ジム・オルーク ライブインフォメーション](http://live.jimorourke.net/)
Phew
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1979年にパンクバンドAunt Sallyで活動をスタート。バンド解散後はソロとして、国内外の数々のミュージシャンとコラボレーションを行なう。現在は、2013年からはじめた電子音楽のソロユニットとパンクバンドMOSTを中心に活動している。2015年12月にソロ・アルバムをリリースする予定。
嶺川貴子
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’96年『Roomic Cube ~ a tiny room exhibition ~』、以後’00年の『Maxi On』まで国内と海外で8枚のアルバムをリリース。2013年5月にギタリストのDustin Wong(ダスティン・ウォング)との共作『Toropical Circle』(PLANCHA/Thrill Jockey)をリリース、Takako Minekawa & Dustin Wongとしてデュオ・セットの活動を始める。昨年は2ndアルバム『Savage Imagination』をリリース、24カ所のUS Tourを行った。ソロとしてのライヴ活動も再開し、VACANTでの『BOOMBOX-MELLOTRON PROJECT』でのラジカセメロトロンのパフォーマンス、浅草橋天才算数塾『カセット&ラジカセ普及企画ライブ』、七針『朝生 愛/嶺川貴子ツーマン』、SuperDeluxe『PROJECT A#2 Voice Issue』への参加など。
吉原太郎
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1968年東京生まれ。昭和音楽大学作曲学科卒業、山梨大学大学院修了。作曲を豊住竜志、藤原嘉文、電子音楽を成田和子に師事。2001年INA-GRMフランス国立視聴覚研究所電子音響制作アトリエへ参加。2002年以降は24チャンネル・デジタルマルチトラックによる立体音響作品の制作へ徐々に傾倒。作品や活動は日仏各地のフェスティバル、テレビ、ラジオで紹介されている。富士電子音響芸術祭においては53チャンネル/70スピーカーによる大規模アクースモニウム構築(2014)を手掛けるほか、オリジナル無指向性スピーカー「ION SPACE」(株式会社ソーケン)、ツィーターエンクロージャー(甲斐の匠・小田切)、音場空間コントロールシステム「NILE」(株式会社多聞)の開発に携わる。現在、日本電子音楽協会会員、音と音楽創作工房116運営委員、Gallery Nakamuraアドバイザー、SPACE VISION主宰、SPEAKERS ORCHESTRAメンバー、富士電子音響芸術祭芸術監督、山梨大学教育人間科学部講師、同教育研究開発センター講師。
宣伝美術: [永戸鉄也](http://www.nagato.org/)
主催:PARC – 国際舞台芸術交流センター
平成27年度文化庁国際芸術交流支援事業
助成:アーツカウンシル東京(公益財団法人東京都歴史文化財団)
14:00 〜 22:00
By presenting the sound installation program separately from the live performance, we aim to explore new sonic experiences beyond the traditional boundaries of “music,” “art,” and “entertainment.”
Artists from diverse backgrounds —Tatsuhiko Asano, Eiko Ishibashi, Cal Lyall,Takako Minekawa, Jim O’Rourke, Phew,Takuro Shibayama and Taro Yoshihara — will present their work through an original multi-speaker & multi-channel system to deliver rich and inspiring experiences unavailable from standard sound configurations. All works will utilize the same multi-speaker system, with each artist choosing the combination of speakers best suited to realize their unique sound.
During the three days, the venue will be divided into a space for deep sonic experiences and a lounge to offer a more relaxed environment. The installation program will present a series of palpable sonic encounters that can only be appreciated through the direct exposure of physically being in the space. Please visit the venue to have the experience!
sound by:
Tatsuhiko Asano
Eiko Ishibashi
Cal Lyall
Takuro Shibayama
Jim O’Rourke
Phew
Takako Minekawa
Taro Yoshihara
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[Sound Live Tokyo 2015 Homepage](http://www.soundlivetokyo.com/)
Produced by SuperDeluxe
Artist Information:
Tatsuhiko Asano
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Born 1966 in Gifu. Began playing the guitar and home recording at the age of 14. While studying painting at Tokyo University of the Arts, played with bands and worked on multi-track cassette recording. Released a solo multi-track piece bonjour from MOODMAN’s 7-inch label M.O.O.D / donut in 1996, and contributed other solo pieces to a number of compilation albums by TRANSONIC, Daisy World, etc. Also, played with such units as GPP and Pacific 231 as a guitarist. Presented the soundtrack, In the Wake of Doshin the Giant, of a video game produced by Nintendo, Doshin the Giant 1 in 2000. In 2001, after hearing bonjour, Alec Empire released Asano’s first full-length albumGenny Haniver from Geist Records. Produced the music for “Yayoi Kusama’s Avant-Garde Fashion Show!” in 2004. Took part in David Sylvian’s remix album Blemish Remixes in 2005. Released the second album Spacewatch from AKICHI RECORDS in 2008. Currently working on a new album.
[www.tatsuhikoasano.com](http://www.tatsuhikoasano.com/)
Eiko Ishibashi
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Born in Mohara, Chiba. After playing with several bands and composing for films, she started her solo activities as a multi player who plays the piano, drums, flute and vibraphone and has released four solo albums. She has been drifting across genres and fields as a singer / songwriter, session player and producer. Recently took part in works by Kenichi Hasegawa, Kenta Maeno, Tonchi and Ogre You Asshole. Along with solo live performances, she plays with her band Eiko Ishibashi and The Already Dead (Jim O’Rourke, Tatsuhisa Yamamoto, Toshiaki Sudo, Atsuko Hatano). The first piano solo album in her career I’m armed was released in 2012.
[www.eikoishibashi.net](http://www.eikoishibashi.net/)
Cal Lyall
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Musical nomad since first discovering the malleability of 4-track tape, Cal Lyall is a guitarist and sound artist currently based in Tokyo, Japan. An early interest in diverse musical forms led to intense travel and study throughout Southeast Asia and the Subcontinent, including lengthy visits to India, Pakistan and Iran. Creating a musical universe constructed from field recordings, stringed instruments, microphone systems and other electronic debris, he continues to explore the possibilities of traditional forms in numerous projects (Tetragrammaton, Jahiliyyah, Palimpsest, Missing Man Foundation), incorporating influences ranging from free-flowing drone to ecstatic improvisation. He also performs as a solo artist with a number of distinctive artists, such as Tetuzi Akiyama, Tim Olive, Chihei Hatakeyama, Kelly Churko, Yoshio Machida, Government Alpha and Chie Mukai, among others. With an active performance schedule in Japan and past tours through Thailand, Indonesia, Laos, China, Korea, Australia and the US, he also heads up the Subvalent record label, oversees the Tokyo Hub of Jolt Sonic Arts (Australia) and the long-running Test Tone series at SuperDeluxe, Tokyo.
Takuro Shibayama
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Born in Tokyo in 1971. MA in music at Tokyo College of Music Graduate School and Ph.D. in the fine arts at the Graduate School of Fine Arts (Intermedia Art), Tokyo University of the Arts. Having kept a certain distance from the movements of Western contemporary music since he was a student, he sticks to monotonous and qualitative approaches that resist development of temporal structure. Selected in the 62nd Music Competition of Japan and in the Akiyoshidai International Composition Award in 1994 as well as in the 34th Concours International de Bourges in 2007 and ICMC (International Computer Music Conference) in 2012 and 2014. He has created a number of installations in collaboration with fine artist Hisako Inoue, which has continued for fifteen years. Currently, together with engineering, psychology and cognitive science scholars, he is studying issues around a system that generates itself, i.e., how human inference and emotion with expectation forms a new system that generates the future and a social order. An associate professor at Tokyo Denki University and part-time instructor at Osaka University of Arts, Tokoha University, International Christian University and Joshibi University of Art and Design.
Jim O’Rourke
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Born 1969 in Chicago. O’Rourke encountered the music of Derek Bailey as youngster and began visiting him in London at the age of 13. Eyes opened to the power of improvisational guitar, he released several of his own highly experimental works and has worked closely with John Fahey and Loren Mazzacane Connors. During his long association with the Chicago experimental and improv scene O’Rourke participated in several bands and projects including Gastr Del Sol and Loose Fur. His work with Takehisa Kosugi music director of the Merce Cunningham Dance Company as well as Tony Conrad, Arnold Dreyblatt, Christian Wolff and others built bridges between contemporary and popular music. O’Rourke’s release of landmark albums Bad Timing and Happy Days in 1997 and Eureka in 1999 garnered much attention. From 1999 to 2005 he was a member of Sonic Youth, playing bass, guitar and synthesizer as well as recording and mixing the band. In 2004 he won a Grammy Award for his production of Wilco’s A Ghost is Born. O’Rourke has also earned a loyal following for his participation in numerous albums by various artists around the world. He has a deep knowledge of Japanese culture and currently lives in Tokyo. Some of his many production credits in Japan include Quruli, Kahimi Karie, and Eiko Ishibashi. He also continues to be a consummate collaborator, working with Akira Sakata, Merzbow, Yoshihide Otomo, Seiichi Yamamoto, Boredoms and others. His recordings of Toru Takemitsu’s Corona for pianists Tokyo Realization was awarded the Agency for Cultural Affairs Arts Festival Award for Excellence in 2006. He has also scored films by Werner Herzog, Olivier Assayas, Shinji Aoyama, Koji Wakamatsu and others. His own short films have been part of the 2004 and 2006 Whitney Biennial and the 2005 Rotterdam Film Festival. O'Rourke is a diverse and powerful artist. Always searching, his borderless activity goes beyond the common labels Alternative, Post-rock, Experimental-pop, Film music, Free music, Jazz, Americana, Contemporary music and continues to defy classification.
[Jim O’Rourke Live Information](http://live.jimorourke.net/)
Phew
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Debuted with a punk band Aunt Sally in 1979. After the group disbanded, she collaborated with a number of musicians internationally. Currently focusing on the electronic solo unit she launched in 2013 and a punk band MOST. Solo album release planned in December 2015.
Takako Minekawa
![/sdlx/151208-minekawa.jpg](/sdlx/151208-minekawa.jpg)
From Roomic Cube ~ a tiny room exhibition ~ in 1996 to Maxi On in 2000, she released eight albums in Japan and abroad. In May 2013, her collaboration with guitarist Dustin WongToropical Circle (PLANCHA / Thrill Jockey) was released, and they started to perform as a duo unit. Their second album Savage Imaginationwas released in 2014, and they toured 24 cities in the U.S. She has also come back as a solo artist and performed in such projects as BOOMBOX-MELLOTRON PROJECT at VACANT, Live Performance for the Promotion of Cassette & Boombox at Asakusabashi Tensai Sansujuku, Ai Aso / Takako Minekawa at Nanahari and PROJECT A#2 Voice Issue at SuperDeluxe.
Taro Yoshihara
![/sdlx/151208-yoshihara.jpg](/sdlx/151208-yoshihara.jpg)
Born in Tokyo in 1968. BA in composition at Showa University of Music and MA at the University of Yamanashi. Studied composition under Tatsuji Toyozumi and Yoshibumi Fujiwara and electronic music under Kazuko Narita. Participated in the electronic music atelier of INA-GRM (Institut National Audiovisuel — Groupe de Recherches Musicals) in 2001. Since 2002, he has gradually grown involved in 24-channel digital multi-track three-dimensional sound pieces. His works and activities have been featured by Japanese and French festivals, televisions and radios. He worked on a large-scale acousmonium with 53 channels and 70 speakers in FUJI Acousmatic Music Festival 2014, and has been involved in the development of original omnidirectorial loudspeakers (ION SPACE, SOKEN inc), tweeter enclosure (Kai no Takumi Odagiri) and a system for controlling acoustic space (NILE, TAMON Co., Inc.). Currently a member of Japanese Society for Electronic Music, executive committee member of acsm116, advisor for Gallery Nakamura, representative of SPACE VISION, member of SPEAKERS ORCHESTRA, artistic director of FUJI Acousmatic Music Festival, and instructor at the Faculty of Education and Human Sciences and Center for Education Research of the University of Yamanashi.
Art Work by: [Tetsuya Nagato](http://www.nagato.org/)
Organized by PARC – Japan Center, Pacific Basin Arts Communication
Supported by the Agency for Cultural Affairs, Government of Japan, in the fiscal 2015 and Arts Council Tokyo (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture)