ゴールデン・シニア・トリオ / Old School

2016/09/22 木曜日

Golden Senior Trio / Old Schoolゴールデン・シニア・トリオ / Old School

Open: 18:30:00 | Start: 19:00 - 23:59

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ゴールデン・シニア・トリオ
Old School

ゴールデン・シニア・トリオ
長寿の秘訣はジャズ。世界最高齢(現在合計251歳)のバンド*としてギネスブックに登録されている関西のジャズバンド、ゴールデン・シニア・トリオ。メンバーの鍋島直昶(ヴィブラフォン・90歳)、大塚善章(ピアノ・82歳)、宮本直介(ベース・79歳)のジャズ活動歴は日本の「戦後」史全体をカバーしており、それぞれが自身のグループやソロで活躍する超達人。しかしこのトリオ自体はまだ8歳と若く(2008年9月18日結成)、ドラムレスのユニークな編成は、3人の緊密な連係を要求しつつ、柔軟な展開を可能にもしています。トリオとしては初の東京公演。

「この記録が凄いのは、世界最高齢のジャズ・バンドというのではなく、世界最高齢のロック・バンドというのでもなく、あらゆる音楽において世界最高齢のバンドという点です。その条件となるのは、最低でもアルバム1枚を販売していて、過去5年間に45分以上のコンサートを20回以上行なっていること、というプロフェッショナルであることが必要になりますから、想像してもらえばかなり大変な条件だということがわかると思います」(ギネス世界記録ウェブサイトより)

Old School
私としては、死んでいるよりは人間でありたいと思います。そして人間であるために死のうとも思います。だから死ぬことはできません、どちらになるためにも死ぬことはできません、何を言おうと何を考えようと、だから私は音楽それ自体が、音、意味、知性との関係において永遠だと思うのです…
(オーネット・コールマン、グラミー特別功労賞受賞スピーチより試訳)

昨年85歳で他界したオーネット・コールマンに直接学び、彼の理論=実践「ハーモロディクス」を会得した大阪出身のサクソフォニストSoon Kim。いまだその全貌は謎に包まれているハーモロディクスは、彼にとって、演奏者を裸にし、自分の求める音をクリアに認識させ、音楽のコントロールを可能にする思想だといいます。Old Schoolは、そのSoon Kimがオリエンタリズムとは無縁かつオリジナルな「ユーラシアのハーモロディクス」を追求するため結成した新しいトリオ。メンバーは井野信義(ベース)、壱太郎(和太鼓)という国際的実力派。このメンバーでは今回が初の演奏となります。オールドスクールとは名ばかりの現代的演奏にご期待ください。

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[Sound Live Tokyo Homepage](http://www.soundlivetokyo.com/)

チケットは [Peatix](http://slt160922.peatix.com/view) にて発売中!

ゴールデン・シニア・トリオ
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鍋島直昶
1926年東京都生まれ。神戸在住。ヴィブラフォン。4歳からヴァイオリンを大岡運英に師事。13歳頃、和田肇のジャズピアノに傾注しピアノを独学。海軍航空隊復員後、慶応義塾大学予科入学。戦後、プロのドラマーとして活動開始。25歳の時、仙台米軍キャンプでヴィブラフォン奏者エミル・リチャーズ(ex. ジョージ・シアリング・クインテット)と出会い、2年間師事。26歳で自身のクインテットを編成。仙台、青森、琵琶湖などの米軍キャンプでの演奏を経て、1959年に関西に定住。1971〜72年、ロイヤルホテル(現・リーガロイヤルホテル)のセラーバーに出演。1983年から現在まで、クラブ花屋敷を中心に関西のライブハウス、ホテル、フェスティバル、テレビに精力的に出演。1996から99年にかけてニューヨークに研修旅行を重ね、1997年にはピッツバーグジャズ祭に出演、また、「SWING SWING KOBE JAZZ」を高橋俊男とプロデュースし、好評を博した。1999年、リーダーアルバム『When I Grow Too Old to Dream』発表。

大塚善章
1934年大阪府生まれ。ピアノ。大阪府立高津高等学校2年生の秋、機会があり校歌を作曲。これが作品第1号となり、現在も歌い継がれている。関西大学在学中にジャズ演奏活動を開始。1959年、古谷充(アルトサックス)とともにジャズグループ「THE FRESHMEN」を結成、グループの中心的存在として活躍しながら、映画、TVドラマ、CMなどにも多くの作曲を行なう。退団後は、自らの音楽世界を構築するため多彩な活動を展開。とりわけライフワークとしてカンタータ『上町台地』シリーズの作曲を開始、現在第7作に取り組んでいる。能面の美しさにインスパイアされ作曲した『組曲・面(おもて)』はCD化され、1998〜99年にモントルー・ジャズ・フェスティバルなどヨーロッパでも発表し、高い評価を得た。2006年、満を持してソロアルバム『BE AMBITIOUS』を発表。近年は、鍋島直昶、宮本直介と共にゴールデン・シニア・トリオを中心に活動。現在関西ジャズ協会会長。

宮本直介
1936年兵庫県生まれ。ベース。関西学院大学在学中から若手ベーシストNo.1といわれ活躍。1960年にジョージ川口に抜擢され「ビッグフォー・プラスワン」に参加。東京で活動し、渡辺貞夫、宮沢昭、高柳昌行、佐藤允彦などと共演。その後関西に戻り、自身のグループで活動を続けながら、来日したウエイン・ショーター、シダー・ウォルトン、カーティス・フラー、フレディー・ハバード等とのセッションに参加。特にベースのレジー・ワークマンとロン・カーターからは絶大な影響を受け、現在でも親交が深い。1989年にブルーノートの日本フランチャイズを実現させ、1993年にはルイス・ナッシュのファーストアルバムを制作するなど、プロデューサーとしても活躍し、2004年より西宮ジャズ3DAYSの総合プロデューサーを務める。代表作に『Step!』(1974)『Poisonous Apple』(1981)『City Breeze』(1988)『Gotta Get Ready』(Vol.1 & 2、2000)『Hip Bop Plays Love Standards』(2005)など。現在関西ジャズ協会副会長。

Old School
Soon Kim
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大阪府出身。15歳よりアルトサックスを始める。 高校卒業後、ロック、ブルース、レゲエ、ジャズバンドで活動。23歳で渡米しニューヨークのハーレムに居住、オーネット・コールマンのもとでハーモロディクス理論を学び、ハーレムでのセッションを中心に活動。アメリカ、ニュージーランド、ドイツでハーモロディクスを元にした独自のアイデアを構築しつつ活動し、『Non-Transposed Music』(1989)『Soon Kim Trio & Quartet』(Konnex Records、2007)『Non-Transposed Sense』(同、2009)『Hotel the Strasse』(サンノースレコード/地底レコード、2014)を発表。近年は東京都八王子市を拠点に、和太鼓を取り入れた「Old School」、大鼓(おおつづみ)を取り入れた「MURASAKI」、ヴァーノン・リード、カルヴィン・ウェストン、アル・マクドーウェルらと結成した「Tower of Funk」などのプロジェクトを展開。

壱太郎
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三重県出身。1990年、鬼太鼓座に入座し、座の創設者・田耕(でんたがやす)に師事。同年から1993年まで、4回のカーネギーホール公演を含め、全米の主要都市にて約500回の公演に参加。その後、座の中心的メンバーとして、国内外で2,000回以上の舞台を務める。2004年、鬼太鼓座より独立しソロ活動に入る。2006年、東京文化会館にてソロコンサートを開催。以来、ヨーロッパ、アフリカ、中東、南米、アジア各地を精力的にツアー。2015年、東久邇宮文化褒章受章。邦楽器にとどまらず、オーケストラ、ジャズ、ロックなどとのコラボレーションにも幅広く取り組み、CD『ichitaro』(2009)『ichitaro #2/風のメロディ』(2013)『ichitaro #3/Cruise』(2015)をリリース。

井野信義
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群馬県出身、東京育ち、暁星高校卒業。在学時よりクラシックのコントラバスを学びながらR&Bバンドでクラブに出演。1971年、高柳昌行に出会い、ジャズに進出。1980年、高柳昌行ニュー・ディレクション・ユニットとメルス・ジャズ・フェスティバル(ドイツ)に出演。1981年、初のリーダーアルバム『マウンテン』(日本コロムビア)を発表。国内の非常に多くのミュージシャンと共演しながら、海外での活動を展開し、エルヴィン・ジョーンズ、レスター・ボウイに高く評価され共演。また、ベルリン・コンテンポラリー・ジャズ・オーケストラ、グローブ・ユニティ・オーケストラのレギュラー・ベーシストに抜擢される。1997年よりソロ、99年より齋藤徹とのデュオを開始。2005年、橋本一子、藤本敦夫と「Ub-X(ユビークス)」を結成、『Ub-X』(イーストワークス、2006)『Vega』(同、2007)を発表。

Live: Golden Senior Trio Old School Golden Senior Trio Jazz is the secret of longevity. The jazz careers of Naoteru Nabeshima (vibraphone, 90 years old), Zenshow Otsuka (piano, 82) and Naosuke Miyamoto (bass, 79), the members of Kansai-based Golden Senior Trio, covers the whole “post-war” history of Japan, and each of them is a super-experienced musician who plays with their own group or solo. The trio is the Guinness World Record holder as the oldest band* (currently 251 years old in total), but they are also as young as eight years old (formed on September 18, 2008). The unique ensemble without drums requires tight control, but at the same time lets them flexibly move. This is going to be their first apparance as the trio in Tokyo. * Guinness World Records recognizes them not only as the oldest jazz band but as the oldest band in any genre of music (in their standards, a “band” has to have released at least one album and performed more than 20 concerts that are longer than 45 minutes in five years). Old School For myself, I’d rather be human than to be dead. And I would also die to be human. So you can’t die, you can’t die to be neither one, regardless of what you say or think so that’s why I believe that music itself is eternal in relationship to sound, meaning, intelligence... (Ornette Coleman, on receiving the Grammy Lifetime Achievement Award) Soon Kim, saxophonist from Osaka, studied the theory and practice of Harmolodics directly with Ornette Coleman, who passed away at the age of 85 the previous year. The whole picture of Harmolodics hasn’t been brought to light yet, but for him it is a philosophy that strips a player stark-naked, lets them identify the sounds that they want and enables them control music. Old School is a new trio that Soon Kim formed with internationally renowned Nobuyoshi Ino (bass) and Ichitaro (wadaiko Japanese drums) to pursue what he calls “Eurasian Harmolodics,” which is not orientalistic at all but totally original. This is the first performance by these members. Old School is their name, but expect music of the present day. ![/sdlx/151115-slt.jpg](/sdlx/151115-slt.jpg) [Sound Live Tokyo Homepage](http://www.soundlivetokyo.com/2016/en/) Tickets: [Peatix](http://slt160922.peatix.com/view) Golden Senior Trio ![/sdlx/gst.jpg](/sdlx/gst.jpg) Naoteru Nabeshima Born in Tokyo in 1926. Resides in Kobe. Vibraphone. Began studying the violin with Kazue Ooka at the age of four. Self-taught the piano, influenced by Hajime Wada’s jazz piano, at around 13. Demobilized from the Imperial Japanese Navy Air Service, he entered the preparatory school of Keio University. Working as a professional drummer after the war, he encountered Emil Richards, the vibraphone player of the George Shearing Quintet, at the camp of the U.S. occupation force in Sendai and studied with him for two years. He formed his own quientet at 26, and after playing at U.S. military camps across Japan including Sendai, Aomori and Biwako, he settled in the Kansai area in 1959. Performed in Cellar Bar of Royal Hotel (currently Rihga Royal Hotel) from 1971 to 1972, and since 1983, he has been actively playing at Club Hanayashiki and many other live houses, hotels, festivals and TV programs in the Kansai area. Frequently taking study trips to New York from 1996 to 1999, he performed at Pittsburgh Jazz Festival in 1997. He also organized the well-received “SWING SWING KOBE JAZZ” with Toshio Takahashi the year. Released his album as the leader, When I Grow Too Old to Dream, in 1999. Zenshow Otsuka Born in Osaka in 1934. Piano. In the second year at Osaka Prefectural Kozu High School, he had an opportunity to compose the school song, which was his first composition and has still been sung by the current students. Started to play jazz when studying at Kansai University, and formed a jazz group “THE FRESHMEN” in 1959 with Takashi Furuya (alto sax). While leading the group, he also composed for a number of films, TV dramas and commercials, and he started many different activities after leaving the group to pursue his own music, especially his lifework cantata series Uemachi Daichi, the seventh volume of which he has been working on. Suite: Omote, inspired by the beauty of Noh masks, was released as a CD and successfully introduced to Europe in 1998 and 1999 including performance at Montreux Jazz Festival. His long-awaited solo album, BE AMBITIOUS, was released in 2006, and he has recently been playing often with Zenshow Otsuka Quartet: Hisatsugu Suzuki (sax), Ryoichi Nakayama (bass) and Masatoshi Ueba (drums). Currently, President of a nonprofit organization Kansai Jazz Society. Naosuke Miyamoto Born in Hyogo in 1936. Bass. He was already active while studying at Kwansei Gakuin University and was commended as the No. 1 young bassist. Picked out by George Kawaguchi for his “Big Four Plus One” in 1960, he played in Tokyo with such musicians as Sadao Watanabe, Akira Miyazawa, Masayuki Takayanagi and Masahiko Sato. Returning to the Kansai area, he continued playing with his own group and took part in sessions with Wayne Shorter, Cedar Walton, Curtis Fuller and Freddie Hubbard on their Japan tours. He was especially influenced by bassists Reggie Workman and Ron Carter, with whom he has since then deepened friendship. He is also an active producer, who has materialized the Japan franchise of Blue Note in 1989, produced the first album of Lewis Nash in 1993 and been the general producer of Nishinomiya Jazz 3DAYS since 2004. Among his recordings are Step! (1974), Poisonous Apple (1981), City Breeze (1988), Gotta Get Ready (Vol.1 & 2, 2000) and Hip Bop Plays Love Standards (2005). Currently, Vice President of the nonprofit organization Kansai Jazz Society. Old School ![/sdlx/160922-kim.jpg](/sdlx/160922-kim.jpg) Soon Kim Born in Osaka. Began playing the alto saxophone at the age of 15. After graduating high school, played with rock, blues, reggae and jazz bands. Moved to Harlem, New York, at 23, where he studied the Harmolodics theory with Ornette Coleman and had sessions. Since then, building his own ideas based on Harmolodics, he has worked in the U.S., New Zealand and Germany and released (1989), Soon Kim Trio & Quartet (Konnex Records, 2007), Non-Transposed Sense (do., 2009) and Hotel the Strasse (Sun North Records / Chitei Records, 2014). Recently, based in Hachioji, Tokyo, he has been developing such projects as “Old School” involving Japanese wadaiko drums, “MURASAKI” with Noh otsuzumi drums and “Tower of Funk” with Vernon Reid, Calvin Weston and Al McDowell. Ichitaro ![/sdlx/160922-ichitaro.jpg](/sdlx/160922-ichitaro.jpg) Born in Mie. Joined Ondekoza in 1990 and studied with the founder Tagayasu Den. Performed in as many as 500 shows across the U.S., including four shows at Carnegie Hall, by 1993 and then played more than 2,000 stages in Japan and the world as a central member of the group. In 2004, he became independent and started solo activities. He presented a solo concert at Tokyo Bunka Kaikan in 2006, and since then frequently toured in Europe, Africa, the Middle East, South America and Asia. Received the Higashi-Kuninomiya International Prize in 2015. Not only working on Japanese traditional instruments but also collaborating with orchestra, jazz and rock, he has released ichitaro (2009), ichitaro #2 / Kaze no Melody (2013) and ichitaro #3 / Cruise (2015). Nobuyoshi Ino ![/sdlx/160922-ino.jpg](/sdlx/160922-ino.jpg) Born in Gunma and was raised in Tokyo. Graduated from Gyosei High School. While at school, he studied classical contrabass and played with R&B bands at clubs, and a meeting with Masayuki Takayanagi in 1971 led him into jazz. Performed at Moers Festival (Germany) with Masayuki Takayanagi & New Direction Unit in 1980. Released his first album as the leader, Mountain, in 1981. Playing with a very large number of Japanese musicians, he has also been active internationally, being a favorite bassist of Elvin Jones and Lester Bowie. He has also been selected as a regular bassist for Berlin Contemporary Jazz Orchestra and Globe Unity Orchestra. Began solo performance in 1997 and duo with Tetsu Saito in 1999. Formed “Ub-X” with Ichiko Hashimoto and Atsuo Fujimoto in 2005 and released Ub-X (East Works, 2006) and Vega (do., 2007). Organized by PARC – Japan Center, Pacific Basin Arts Communication Supported by the Agency for Cultural Affairs, Government of Japan, in the fiscal 2016, Arts Council Tokyo (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture) and the Federal Foreign Office Cooperation: Goethe-Institut Tokyo

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