William Parker ウィリアム・パーカー

2018/10/15 月曜日

William Parker ウィリアム・パーカー

Open: 19:30 | Start: 20:00

SuperDeluxe

前売/Advance: ¥0.00 | 当日/Door: ¥4300

ドリンク別/Plus drink

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ウィリアム・パーカー ソロ

オープニングアクト:八木美知依 ソロ

ウィリアム・パーカー奇跡的にスーパー・デラックス登場!ぜひお見逃しなく!

The most consistently brilliant free jazz bassist of all time” -The Village Voice

ウィリアム・パーカー William Parker

八木美知依 Michiyo Yagi

出演者詳細:

ウィリアム・パーカー William Parker (contrabass / USA)

1952年米国ニューヨーク市ブロンクス生まれ。71年に演奏活動を始め、当時の「ロフト・ジャズ」の支え手として活躍。80年から91年までセシル・テイラー・ユニット、またサックス奏者ディヴィッド・S・ウェア・カルテット、90年代に入ってからはマシュー・シップのグループでも演奏。ペーター・コヴァルトやペーター・ブロッツマンを始めとするヨーロッパの即興演奏家との共演も多い。リーダーとして、コンポーザーとして、後進の育成者として自在な力を発揮している。96年からニューヨーク市で毎年開催される即興音楽を中心としたダンスやヴィジュアル・アートも含めた総合的なイベント「ヴィジョン・フェスティバル」の主催メ ンバーの一人。前衛詩人であり、アフリカ民族楽器も演奏するが、ブラック・ジャズのスピリットを伝えるベース音の重厚さが、黒い霊樹のような存在感を放つ 唯一無二のベーシストである。
William Parker official site
プロフィール写真:Ken Weiss
トップ写真:Peter Gannushkin (DOWNTOWNMUSIC.NET)
日本語プロフィール:郡上八幡音楽祭2016より

八木美知依 Michiyo Yagi (17絃ベース箏)

邦楽はもちろん、前衛ジャズや現代音楽からロックやポップまで 幅広く活動するハイパー箏(こと)奏者。故・沢井忠夫、沢井一恵に師事。NHK 邦楽技能者育成会卒業後、ウェスリアン大学客員教授として渡米中、ジョン・ケージやジョン・ゾーンらに影響を受ける。ゾーンのプロデュースによるソロ・アルバム『Shizuku』(1999年)を皮切りに、自己の箏アンサンブルとの『ゆらる』(2001年)、17絃ソロ作『Seventeen』(2005年)、 インゲブリグト・ホーケル・フラーテン(b)とポール・ニルセン・ ラヴ(ds)という欧州切ってのリズム隊と共演した『ライヴ!アット・スーパーデラックス』(2006年)をリリース。2006年に欧州フリー・ジャズ界の重鎮ペーター・ブロッツマン(s)及びニルセ ン・ラヴとトリオを結成し、『Head On』(2008年)と『ヴォルダ』(2010年)をリリース。 2010年にはエリオット・シャープ(g)とのデュオ作『リフレクションズ』を発表。2014年秋、本田珠也(ds)とのパワー・デュオ《道場》のデビュー盤『壱ノ巻』がリリースされ、月刊『ミュージック・マガジン』の《2014年度ベスト・ジャズ・アルバム》1位を受賞。 2015年にはノルウェーの PNLレーベルからニルセン・ラヴ、ラッセ・マーハウグ (electronics) との『Angular Mass』、同メンバーにジョー・マクフィー(s、tp)が加わった『Soul Stream』という2枚のフリー・ジャズ作を発表。2017年3月、坂田明(s、cl)と太田惠資(vln)をゲストに迎えた『道場/弐ノ巻』、八木/ホーケル・フラーテン/ニルセン/ラヴの10年ぶりの2作目『ディケイド』を同時発売。更に北欧の鬼才アイヴィン・オールセット(g)とのアンビエント・アルバムやクリス・コルサーノ(ds)、メッテ・ラスムッセン(s)とのトリオ作品なども発売を控えている。現在は歌を中心とした自作曲集を製作中。2008年、ラヴィ・シャンカール、パコ・デ・ルシアらと共に英国のワールドミュージック誌 『Songlines』の《世界の最も優れた演奏家50人》に選ばれる。Moers Jazz Festival(ドイツ)、 Vision Festival(米国)、Jazztopad 及び Krakow Jazz Autumn(ポーランド)、Kongsberg Jazz Festival(ノルウェー)、Újbuda Jazz Festival(ハンガリー)、Music Unlimited(オース トリア)、Instal(イギリス)等に出演。世界のトップ・インプロヴァイザーと共演するかたわら、 プログレッシヴ・ロック・アーティストのスティーヴン・ウィルソン(Porcupine Tree)、アコー ディオン奏者のcoba、更に柴咲コウ、浜崎あゆみ、アンジェラ・アキや Takuya (元Judy & Mary)といった J-POPアーティストのレコーディングやステージにも参加。現在は《八木美知依トリオ》と《道場》、そしてソロ公演を活動の核とし、オリジナル曲を中心としたレパートリーを焦点としている。
八木美知依 official site
プロフィール写真:Mirei Sakaki

 

William Parker solo

Opening act: Michiyo Yagi solo

Artist information:

William Parker  contrabass/USA

William Parker is a bassist, improviser, composer, writer, and educator from New York City. He has recorded over 150 albums, published six books, and taught and mentored hundreds of young musicians and artists. He has been called “one of the most inventive bassists/leaders since [Charles] Mingus,” and “the creative heir to Jimmy Garrison and Paul Chambers… directly influenced by ‘60s avant-gardists like Sirone, Henry Grimes and Alan Silva.” The Village Voice called him, “the most consistently brilliant free jazz bassist of all time” and Time Out New York named him one of the “50 Greatest New York Musicians of All Time.”
Parker’s current active bands include the large-band Little Huey Creative Orchestra, the Raining on the Moon Sextet, the In Order to Survive Quartet, Stan’s Hat Flapping in the Wind, the Cosmic Mountain Quintet with Hamid Drake, Kidd Jordan, and Cooper-Moore, as well as a deep and ongoing solo bass study. His recordings have long been documented by the AUM Fidelity record label and on his own Centering Records, among others. He also has a duo project “Hope Cries For Justice” with Patricia Nicholson Parker which combines music, story telling, poetry and dance.
Over the decades, Parker has developed a reputation as a connector and hub of information concerning the history of creative music, recently culminating in a two hefty volumes of interviews with over 60 avant-garde and creative musicians, Conversations I & II. He is also the subject of an exhaustive 468-page “sessionography” that documents thousands of performances and recording sessions, a remarkable chronicle of his prolificness as an active artist. He has been a key figure in the New York and European creative music scenes since the 1970s, and has worked all over the world. He has performed with Cecil Taylor, Don Cherry, Peter Brotzmann, Milford Graves, Peter Kowald, and David S. Ware, among many others.
William Parker works all over the world but he always returns to New York’s Lower East Side, where he has lived since 1975.
William Parker official site
Profile photo by Ken Weiss
Top photo by Peter Gannushkin (DOWNTOWNMUSIC.NET)

Michiyo Yagi 17-string bass koto

Michiyo Yagi studied the traditional Japanese transverse harp known as the koto under the late Tadao Sawai and Kazue Sawai, and graduated from the NHK Professional Training School for Traditional Musicians. During her subsequent tenure as Visiting Professor of Music at Wesleyan University in Connecticut, U.S.A. she premiered numerous modern compositions for koto and came under the influence of maverick American composers such as John Cage and Christian Wolff.
Yagi’s debut CD Shizuku was produced by John Zorn and released on his Tzadik label in 1999. She has since been active as a recording artist, releasing Yural (2001) with her multi-koto ensemble Paulownia Crush; Seventeen (2005), entirely performed solo on the giant 17-string bass koto; Live! at SuperDeluxe (2006), a trio performance with Norwegians Ingebrigt Håker Flaten (contrabass) and Paal Nilssen-Love (drums); Head On (2008) and Volda (2010) with Nilssen-Love and Peter Brötzmann; Reflexions (2010), an album of duets with the experimental New York guitarist Elliott Sharp; Soul Stream (2011), a quartet session with Joe McPhee (pocket trumpet, saxophones), Lasse Marhaug (electronics) and Nilssen-Love; and Angular Mas (2013)s, a trio with Marhaug and Nilssen-Love; Ichi No Maki [Vol. 1] (Idiolect, 2014), credited to Dōjō, her “power duo” with Japanese jazz drummer Tamaya Honda and featuring guests Nils Peter Molvær (trumpet) and Nilssen-Love; and Ni No Maki [Vol. 2] (Idiolect, 2017), a second Dōjō CD with guests Akira Sakata (reeds & voice) and Keisuke Ohta (violin). An album of ambient music co-produced by the Norwegian guitarist Eivind Aarset, and a trio recording with Giovanni Di Domenico (keyboards) and Chris Corsano (drums) are forthcoming. A CD of original compositions featuring Yagi’s vocals is nearly completed, and a contemporary classical recording of written and commissioned music is also in development. An eclectic performer who continually challenges conventions, Yagi has played at the Moers, Kongsberg Jazz, Punkt, Újbuda Jazz, Musique Actuel Victoriaville, Archipel, Bang on a Can, Tokyo Summer, Vision, Instal, Jazztopad, Sengawa Jazz, Fuji Rock, and Music Unlimited festivals. Notable co-performers include Mark Dresser, Jim O’Rourke, Sidsel Endresen, Han Bennink, Alan Silva, Kazutoki Umezu, Raz Mesinai, Yoshihide Otomo, Ned Rothenberg, Knut Buen, Bugge Wesseltoft, Satoko Fujii, Håkon Kornstad, Tatsuya Yoshida (Ruins), Masahiko Sato, Thomas Strønen, Carl Stone, Billy Bang, Keiji Haino, Mats Gustafsson, Roger Turner, Gerry Hemingway, and Mani Neumeier. Yagi’s koto has been featured in ex-Judy & Mary guitarist/singer Takuya’s band, and she has recorded with neo-prog rocker Steven Wilson (Porcupine Tree), J-pop idol Ayumi Hamasaki, and singer-songwriter Angela Aki. In addition to leading the Michiyo Yagi Trio and performing solo concerts — all with an emphasis on her original compositions, extended techniques, and unique vocals based on the traditional jiuta style — she continues to be active as the leading improviser on her chosen instrument.
Michiyo Yagi official site
Profile photo by Mirei Sakaki

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