ピカ=ドン / 愛の爆弾

2016/09/11 日曜日

Pika-Don / Lovebombピカ=ドン / 愛の爆弾

Open: 18:30:00 | Start: 19:00 - 23:59

SuperDeluxe

カテゴリーはないようです

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ピカ=ドン (ジェームズ・テニー, 1991)
神田佳子, 佐々木啓恵, 稲野珠緒, 服部恵 (打楽器), 有馬純寿 (エレクトロニクス)
機械仕掛けの神 (ジェームズ・テニー, 1982)
神田佳子 (タムタム), 有馬純寿 (エレクトロニクス)
愛の爆弾 (テーリ・テムリッツ, 2003)
テーリ・テムリッツ (上映・パフォーマンス)

*ポスト・パフォーマンス・Q&Aあり
ローレン・プラット(カリフォルニア芸術大学/REDCAT プロデューサー)

ベル研究所で最初期の電子音楽研究に関わり、ケージ的な思想を吸収しつつも、ゲシュタルト心理学や情報理論を取り入れ独自の科学的な音楽理論と作曲法を確立したジェームズ・テニー(1934〜2006)は、ニューメキシコ州・アラモゴードの核実験場近くの出身。1945年には11歳、その後パートナーと飼い犬をガンで失い、本人も2006年にガンで他界しています。

観客を取り囲む4本のスピーカーで再生される「証言」と4人のパーカッション奏者のための作品『ピカ=ドン』は、そのテニーが科学との和解を望み書いた、まさに現代の音楽。『機械仕掛けの神』は、同じく4本のスピーカーとディレイシステムによって、空間そのものが発する音を蓄積し飽和に至らせる、テニーが自身の電子音楽への「ポストスプリクト」と呼んだ作品。ライブでしか十全には体験できない2作品、ともに日本初演となります。日本語字幕つき。
 
クラブ・シーンの「互いを愛し合おう」という耳を聾するほどの願いは、閉ざされた扉の向こう側で何ごとかが行なわれている、隠蔽された環境と切り離すことが出来ない […] 愛と調和の歌よりも、矛盾する愛の相違の音に、私は憧れる。失恋の歌やトーチソングではなく、妨げられた戦略と何層にも重なった趣意に。
(テーリ・テムリッツ)

『愛の爆弾』は、イデオロギー装置としての「愛」の諸相を批判的に考察するテーリ・テムリッツの上映=パフォーマンス。2003年の発表以来、世界各地で上演を重ねています。メインストリームの音楽に充満する「愛」のメッセージ、そしてホロコーストの生存者に対して「永遠の愛を感じる、邪な感覚」までをも「非本質的トランスジェンダリズム」の視点から鮮やかに切る、この作品のアプローチの同時代性は増す一方です。英語・日本語バイリンガル。ポスト・パフォーマンス・トークを予定。

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[Sound Live Tokyo Homepage](http://www.soundlivetokyo.com/)

チケットは [Peatix](http://slt160911.peatix.com/view) にて発売中!

出演者詳細:

神田佳子
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東京藝術大学卒業及び同大学院修了。ドイツ・ダルムシュタット国際現代音楽夏期講習会で奨学生賞を2度受賞。ビクターエンタテインメントよりCDをリリース。これまでに、ソリストとして東京フィルハーモニー交響楽団、新日本フィルハーモニー交響楽団等と共演や、国内外の音楽祭への参加の他、多くの作曲家の作品を初演し、若手作曲家との共同作業も多く行なってきた。正倉院復元楽器の演奏、古楽器との共演、ジャズピアノとのデュオ「TANAKANDA」を行なう等、時代やジャンルを超えた打楽器演奏の可能性にアプローチしている。また、作曲も手掛け、作品はニューヨークをはじめ、国内外で演奏されている。2014年には自作の打楽器アンサンブル作品集CD『かえるのうた』をリリースし、その中の4作品の楽譜も出版された。PERCUSSION TRIO [The Birds]、アンサンブル・コンテンポラリーα、東京現音計画のメンバー。

佐々木啓恵
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東京藝術大学卒業。打楽器を有賀誠門、三上恭伸、マリンバを高橋美智子の各氏に師事。現在フリーの奏者としてあらゆるジャンルで活動する。1996・97年NHK・FMリサイタル出演。1999年シンガポール交響楽団の公演・レコーディングに参加。アンサンブルofトウキョウ、第12・13・15回アフィニス音楽祭ではティンパニストを務める。2014年、津田ホール主催のコンサートシリーズ「廻由美子&中川賢一の『春の祭典』+バルトーク」に出演、『2台のピアノと打楽器のためのソナタ』他演奏。また、劇団四季ミュージカル『夢から醒めた夢』(2003)『ライオンキング』(2006〜11)、東宝ミュージカル『マイ・フェア・レディ』『モーツァルト!』(2007)、『タイタス・アンドロニカス』(演出:蜷川幸雄、2004)、『兵士の物語』(演出:山田和也、共演:篠井英介、いっこく堂他、2001)等舞台物への出演も多い。2010年には、小椋佳コンサート全国ツアーに参加。バックコーラスも務める。PERCUSSION TRIO [The Birds] メンバー。

稲野珠緒
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東京藝術大学卒業。モーニングコンサートにて藝大フィルと共演。同声会賞受賞。日本管打楽器コンクール2位入賞。京都芸術祭にて京都市長賞受賞。タン・ドゥン作品にてミュンヘンフィル、ロイヤルストックホルムフィル、サンタチェチェーリア国立アカデミー、NHK交響楽団、ネザーランド、リヨン、ニュージーランド、東京サントリーホールオペラに出演。ガウデアムス国際音楽週間、日蘭交流400周年記念演奏会に出演。ISCM・現代の音楽展において第3回佐治敬三賞受賞、サントリー芸術財団サマーフェスティバル「MUSIC TODAY 21」等に参加。現在オーケストラ、室内楽、ミュージカル等のマルチパーカッション奏者として活動している。プロフェッショナル・パーカッション音楽教室講師、アンサンブル東風メンバー。パーカッションアンサンブル、マレット・ガーデン主宰。

服部恵
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東京藝術大学卒業。2007年、PENDIM国際打楽器コンペティション(ブルガリア)・デュオ部門において1位なしの2位、および特別賞受賞。2010年、国際マリンビストフェスティバル(チアパス、メキシコ)にて日本代表として招待演奏。2012年、イタリア打楽器コンペティション・ヴィブラフォン部門にて1位受賞。久石譲ピアノストーリーズコンサートツアー、NHK番組『The☆Star』久石譲特集にて共演、TV出演。日本テレビ開局55年記念企画『アナウンサーコンチェルト』にて音楽指導、TV出演。にっぽん丸、ぱしふぃっくびいなすなど豪華客船の国内外クルーズに乗船、演奏披露。ももいろクローバーZ、さまざまなアーティストのCD、テレビ番組、CM、映画音楽、シエナ・ウィンド・オーケストラのレコーディングに参加。フリーパーカッショニストとして、クラシック、ジャズ、ポップス、ラテンなどジャンルを問わず活動中。

有馬純寿
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Photo by Saya Nishida
エレクトロニクスやコンピュータを用いた音響表現を中心に、現代音楽、即興演奏などジャンルを横断する活動を展開。ソリストや室内アンサンブルのメンバーとして、サントリー芸術財団サマーフェスティバル、コンポージアムなど多くの国内外の現代音楽祭に参加し、300を超える作品の音響技術や演奏を手がけ高い評価を得ている。東京シンフォニエッタのメンバーとして第10回佐治敬三賞を受賞したほか、平成24年度第63回芸術選奨文部科学大臣新人賞芸術振興部門を受賞。2012年より国内外の現代音楽シーンで活躍する演奏家たちと現代音楽アンサンブル「東京現音計画」をスタート、その第1回公演が第13回佐治敬三賞を受賞した。現在、帝塚山学院大学人間科学部准教授、京都市立芸術大学非常勤講師。

テーリ・テムリッツ
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Comatonse Recordings
1968年生まれ。数々の受賞歴のあるマルチメディアプロデューサー、ライター、講演者、教育者、編曲家、DJであり、コマトンズ・レコーディングスのオーナー。作品のテーマはアイデンティティー・ポリティックス(ジェンダー、セクシュアリティー、階級、言語、民族、人種を含む)と商業メディアによる社会経済に対する批評を批判的に結びつけたものである。15以上のアルバム、数々の12インチシングルやビデオ作品をリリースしている。音楽と文化についての著述はいろいろな国で沢山の本や、学会誌、雑誌の中で発表されている。ノン・エッセンシャリスト(反本質主義者的)トランスジェンダリズムとクゥイアーに関する問題の講演者や教育者としてヨーロッパと日本のパネルディスカッションに参加している。2001年1月より日本在住。

主催:PARC – 国際舞台芸術交流センター
平成28年度文化庁国際芸術交流支援事業
助成:アーツカウンシル東京 (公益財団法人東京都歴史文化財団)、ドイツ連邦共和国外務省
協力:東京ドイツ文化センター

Pika-Don (James Tenney, 1991) Yoshiko Kanda, Hiroe Sasaki, Tamao Inano, Megumi Hattori (percussions), Sumihisa Arima (electronics) Deus ex Machina (James Tenney, 1982) Yoshiko Kanda (tam-tam), Sumihisa Arima (electronics) Lovebomb (Terre Thaemlitz, 2003) Terre Thaemlitz (screening and performance) *Post-performance Q&A follows James Tenney (1934–2006), who involved himself in the early electronic music studies at Bell Laboratories, absorbed Cagean philosophy and established his own scientific musical theory and composition methodology, was born near an atomic bomb testing site in Alamogordo, New Mexico. He was 11 years old in 1945, and later lost his partner and dog to cancer. He died of cancer too in 2006. Pika-Don, a piece for four-channel pre-recorded "testimonies" and four percussionists that surround audience, is truly a musical piece of our times that he wrote wishing for reconciliation with science. Deus ex Machina, which Tenney called a "post-script" for his earlier electronic works, accumulates the resonances of the performance space and brings them to the extreme. Both Japanese premieres and can only be fully experienced in live performance. Subtitled in Japanese. The club scene’s deafening plea to “love one another” cannot be separated from the muffled ambiance of happenings behind closed doors. [...] Rather than songs of love and unity, I long for audio of love’s irreconcilable differences. Not the lovelorn elegy or torch song, but crossed strategies and layered content. (Terre Thaemlitz) Lovebomb is a screening-performance by Terre Thaemlitz that critically reflects on various aspects of “love” as an ideological device. Since its inception in 2003, the work has been presented across the world. Its acute “non-essentialist transgender” approach to the messages of “love” that fill the mainstream music and even to a “perverse sense of eternal love” for survivors of holocausts has proven more and more contemporary. A bilingual work in English and Japanese. A post-performance talk to be announced. ![/sdlx/151115-slt.jpg](/sdlx/151115-slt.jpg) [Sound Live Tokyo Homepage](http://www.soundlivetokyo.com/2016/en/) Tickets: [Peatix](http://slt160911.peatix.com/view) Artist Information: Yoshiko Kanda ![/sdlx/160911-profile_kanda-1.jpg](/sdlx/160911-profile_kanda-1.jpg) Graduated from the Tokyo National University of Fine Arts and Music and its Graduate School. Received a scholarship award twice at the International Summer Course for New Music Darmstadt. She has released a CD from Victor Entertainment, performed as a soloist with Tokyo Philharmonic Orchestra and New Japan Philharmonic, took part in national and international music festivals, premiered works of a number of composers, and collaborated with young composers. Her diverse approaches to percussion music beyond trends and genres include performance on restored instruments of the Shosoin Repository, ensemble with early instruments, and a duo with jazz piano “TANAKANDA.” Her compositions have been played in New York and various cities in the world and across Japan. In 2014, she released Kaeru No Uta, a CD featuring her own pieces for percussion ensembles, and four pieces from the CD were published. A member of PERCUSSION TRIO [The Birds], Ensemble Contemporary α, and Tokyo Gen’On Project. Hiroe Sasaki ![/sdlx/160911-profile_sasaki-1.jpg](/sdlx/160911-profile_sasaki-1.jpg) Graduated from the Tokyo National University of Fine Arts and Music. Studied percussions with Makoto Aruga and Yasunobu Mikami and marimba with Michiko Takahashi. A freelance player, she has been active across genres. Performed on NHK FM recitals in 1996 and 1997. Took part in performance and recording of the Singapore Symphony Orchestra in 1999. Played timpani in the Ensemble Of Tokyo and the 12th, 13th and 15th Affinis Music Festival. In the concert series “Le Sacre du printemps + Bartok by Yumiko Meguri & Kenichi Nakagawa” organized by Tsuda Hall, she performed Sonata for Two Pianos and Percussion and other pieces. She has also performed in a number of theatre performances including A Dream within a Dream and The Lion King by Shiki Theatre Company, My Fair Lady and Mozart! produced by Toho, Titus Andronicus directed by Yukio Ninagawa and L’Histoire du soldat directed by Kazuya Yamada featuring actor Eisuke Sasai and ventriloquist Ikkokudo. In 2010, she took part in singer / songwriter Kei Ogura’s concert tour, also singing in the chorus. A member of PERCUSSION TRIO [The Birds]. Tamao Inano ![/sdlx/160911-profile_inano-1.jpg](/sdlx/160911-profile_inano-1.jpg) A graduate of the Tokyo National University of Fine Arts and Music, Inano won the second prize in the Japanese Wind and Percussion Music Competition and the Mayor’s Award at the Kyoto Arts Festival. As a percussionist and wind instrument player in Tan Dun’s opera, she has played with the Munich Philharmonic, Royal Stockholm Philharmonic, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia and NHK Symphony Orchestra at Dutch National Opera, Opera National de Lyon, New Zealand International Arts Festival and Suntory Hall. She has been active as a multi-percussion player working on orchestral works, chamber music and musical, and has played at the concert commemorating the 400th anniversary of Japan–Netherlands exchange in International Gaudeamus Music Week, ISCM’s World Music Days (the 3rd Keizo Saji Prize) and Suntory Foundation for Arts’ Summer Festival “MUSIC TODAY 21.” An instructor at Professional Percussion Music School, member of Ensemble Kochi, and the organizer of percussion ensemble Mallet Garden. Megumi Hattori ![/sdlx/160911-profile_hattori-1.jpg](/sdlx/160911-profile_hattori-1.jpg) Graduated from the Tokyo National University of Fine Arts and Music. Received the 2nd prize without the 1st prize in the duo section and the special prize at the International Competition for Percussion Instruments – PENDIM in Bulgaria in 2007 and the vibraphone 1st prize at the Italy Percussion Competition in 2012. Took part in Joe Hisaishi’s Piano Stories concert tour and appeared on a TV feature of Hisaishi by a NHK program, The Star. Musical advisor and appearance on Announcer Concerto, the 55th anniversary of Nippon TV. Invited as the Japanese delegate to the Festival Internacional de Marimbistas in Chiapas, Mexico, in 2010. She has performed on domestic and international cruises of luxury liners such as Nippon Maru and Pacific Venus, and took part in recordings for Momoiro Clover Z, Siena Wind Orchestra and many other artists as well as TV programs, commercials and film soundtracks. As a freelance percussionist, she has been active in various fields including classical music, jazz, pop and latin. Sumihisa Arima ![/sdlx/160911-profile_arima-1.jpg](/sdlx/160911-profile_arima-1.jpg) Photo by Saya Nishida Arima has been working across contemporary music, improvisation and other genres focusing on sonic expression employing electronics and computers. As a soloist and a member of chamber ensembles, he has participated in a number of national and international contemporary music festivals, including Suntory Foundation for Arts’ Summer Festival and Composium, where his technical contribution for sound and acoustics as well as performances in more than 300 pieces have been highly acclaimed. He received the 10th Keizo Saji Prize as a member of Tokyo Sinfonietta and the 63rd Minister of Education Encouragement Prize for New Artists. In 2012, he launched a contemporary music ensemble Tokyo Gen’On Project with musicians who are active in national and international contemporary music scenes, and its first concert was awarded the 13th Keizo Saji Prize. Currently an associate professor at the Faculty of Human Sciences, Tezukayama Gakuin University, and a part-time lecturer at Kyoto City University of Arts. Terre Thaemlitz ![/sdlx/160911-profile_terre_1.jpg](/sdlx/160911-profile_terre_1.jpg) Comatonse Recordings An award winning multi-media producer, writer, public speaker, educator, audio remixer, DJ and owner of the Comatonse Recordings record label. Her work combines a critical look at identity politics — including gender, sexuality, class, linguistics, ethnicity and race — with an ongoing analysis of the socio-economics of commercial media production. He has released over 15 solo albums, as well as numerous 12-inch singles and video works. Her writings on music and culture have been published internationally in a number of books, academic journals and magazines. As a speaker and educator on issues of non-essentialist Transgenderism and Queerness, Thaemlitz has lectured and participated in panel discussions throughout Europe and Japan. He has resided in Kawasaki, Japan since January 2001 and Sakura since June 2016. Organized by PARC – Japan Center, Pacific Basin Arts Communication Supported by the Agency for Cultural Affairs, Government of Japan, in the fiscal 2016, Arts Council Tokyo (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture) and the Federal Foreign Office Cooperation: Goethe-Institut Tokyo

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