2007/08/31 金曜日金曜日
RESONANCE余韻
Open: 19:30:00 | Start: 20:00 - 23:59
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Kaoru Watanabe's RESONANCE「余韻」渡辺薫
featuring Tamango
NYを拠点に世界で活動する篠笛・フルート奏者渡辺薫の日本初ライブ。和太鼓集団「鼓童」の元プレイヤー・演出家渡辺薫がプロデュースする音楽/ダンス/美術の融合体験。ボーカルに松田美緒 (ビクターミュージック)、チェロに坂本弘道、舞台美術にD.H. ローゼン、書道に柿沼康二、そしてNYを中心に全米で活躍するタップダンサーTamangoと共に、今までにないアートを伝える!
出演者情報:
渡辺薫 (フルート/篠笛/能管)
タマンゴ (タップダンス)
仏領ギアナ出身、20代前半にパリに移りタップダンスを始める。現在はニューヨーク在住。タマンゴの革命的なタップは、切れ味よく、神々しいほどの流れのある音楽にも変化する。ジャズタップとアフロ・カリビアンダンスを、独特の様式に混ぜ合わせた彼のスタイルは、他の誰にも表現できないものである。
photo by Sarah Silver
松田美緒 (ボーカリスト)
myspace
ポルトガル語圏の国々の歌を中心に歌う、ジャンルの枠に収まらない希有な存在の歌手。ポルトガルのファドに自己表現の形を見出し、'03年、1年間リスボンに留学、本場でのファドを習得すると同時に、ポルトガル語圏の様々な音楽文化に親しむ。‘04年、ブラジル、ミナス・ジェライス州の音楽イベント"Na Ponta da Lingua" にポルトガル代表グループのヴォーカリストとして出演する他、大西洋の諸島国カーボ・ヴェルデに歌手として滞在。以後、活動の拠点をブラジルに移し、リオ・デ・ジャネイロにて、ポルトガル、ブラジル、カーボ・ヴェルデの海の歌を綴ったファーストアルバム『アトランティカ』をレコーディング(JVC 2005)。07年にはブラジル北東部のリズムと物語をちりばめたセカンドアルバム『ピタンガ!』を同じくビクターよりリリース。同作品では歌手であるとともに作詞家、作曲家としての才能を見事開花させた。ブラジル音楽、ファドその他ポルトガル語圏の音楽の重要な歌い手として活動すると同時に、言語、ジャンルの垣根を超越した彼女の歌は各方面から絶賛され、多種多彩なアーティストとのコラボレーションを次々と展開。ブラジルのギタリスト、ヤマンドゥ·コスタやサラエボ出身アーティスト、ヤドランカと共演し、鬼怒無月とは即興で万華鏡のような音世界を創り出すDUO『ONIMIO』を展開。2007年3月より、再びブラジル、アルゼンチンを巡り、新たな音楽世界を追及している。秋には、アルバム『ピタンガ!』のレコーディングメンバーであるブラジルの巨匠、ジョアン・リラ(g)を日本に迎え、日本全国凱旋ライブを決行する予定である。 愛情のこもった歌声と独特の感性に根付いた表現には彼女が旅する様々な地域の情感が宿っている。
坂本弘道 (チェロ)
1962年、広島生まれ。チェロ奏者、他にボイス、ノコギリを奏する。様々なエフェクター類を駆使し、叩く、こする、回す、果ては電動ドリルやグラインダーでチェロから火花を散らすパフォーマンスまで、イメージの氾濫ともいうべき演奏は常に刺激に満ちている。
「midori」(88年〜92年)、少年マルタとの「echo-U-nite」(90年〜01年)、石塚俊明 (ex頭脳警察)の「シノラマ」を経て、ロケット・マツ主宰「パスカルズ」、チェロのみ3人のユニット「COTU COTU」、Lars Hollmer (from Sweden)と日本人音楽家とのユニット「SOLA」、大熊ワタル主宰「シカラムータ」等数々のバンドに名を連ねる。滝本晃司 (from たま)、Mika PUSSE(from Paris)、十時由紀子、あかね、大谷氏・とっちゃん (from 富山)、高橋CAZ、火取ゆき、遠藤ミチロウ、等ボーカリストとの共演も多く、02年11月〜03年1月にかけてUAの全国ツアー「空の小屋」に参加した。03年にはHacoとの共同プロジェクト「Ash in the Rainbow」を発表。また、インプロヴァイザーとしての活動を中心に、様々な音楽家とのセッションを精力的に行っている。過去の共演者〜さがゆき、風巻隆、おおたか静流、横川タダヒコ、鬼怒無月、ライオン・メリー、林栄一、向島ゆり子、沢井原兒、小山彰太、とうじ魔とうじ、梅津和時、サム・ベネット、HONZI、不破大輔、中尾勘二、大友良英、内橋和久、黒田京子、千野秀一、安藤明(from Berlin)、故・井上敬三、ARFIの「32 JANVIER」(from Ryon)、Jonathan Segel(from California)、等々。ジョン・ゾーンの「コブラ」「ベジーク」(プロンプター: 巻上公一)等の集団即興にも度々参加している。一方、他ジャンルとの交流も多彩。演劇関連では、94・95年「維新派」公演「青空」(音楽:内橋和久)に於ける生バンドでの演奏、98年人形テント芝居「三日月丸」公演「嘘物語」(作、演出: 桜井大造)、99年「野戦の月」公演「エクソダス、出ポン・前夜」 (作、演出: 桜井大造)での生演奏、等。台湾「差事劇団」と交流は00年の広島・台北での「記憶的月台」公演から始まり、01年の台北での「海上旅館」公演時にはソロ・コンサート「夏日・蝉鳴」も敢行、02年の「霧中迷路」公演ではマカオのパフォーマンス・フェスティバル「Fringe」に参加した。写真関連では、95年ヌードフォト(荒木経惟ら)とのコラボレーション「裸の絶対温度」、97年大山千賀子「残像の中で聞く現代音楽・聖域」への参加。03年大野純一の「日本」スライド・ショーでの生演奏、00年から連続して芝田文乃・写真展でのコラヴォレーション・ライヴを行っている。
メディア関連では、香港映画「息子の告発」(監督: イム・ホー 音楽: 大友良英/94年)の録音、97年プレイステーション用ゲームソフト「MOON」への楽曲提供、00年「衣笠貞之助映画フォーラム」に於いてのサイレント映画「狂った一頁」での即興演奏(板橋文夫+坂本弘道)での参加、「イヌ」(35ミリ・劇場用長編映画/監督:北田直俊/94年〜00年制作)への楽曲提供。「沖の未明」(監督:鈴木志帆/02年制作)では舞踏家・野和田恵里花と共に主演している。
舞踏・パフォーマンス関連では、98年堅田知里・独舞「でるむし」、99年MMAC企画「うすばかげろう」、神蔵香芳+ホンキートンクアンサンブル「月と遊園地」、01年舞踏の藤條虫丸・佐野真起子との共演、「律」(演出・舞踏:橡川キョウ)、岩名雅記とのデュオ、ベルリンでの舞踏家・可世木裕子らとのライヴパフォーマンス、等。02年山田せつ子主宰のダンスカンパニー「枇杷系」公演「翔ぶ娘」にはゲストアーティストとして出演。
美術関連では、01年中尾直樹展オープニング企画のソロ・コンサート、枚方市立御殿山美術センターでの堀尾貞治とのコラボレーション、映像のヒグマ春男との一連のコラボレーション・ライヴ、等。近年は精力的にソロライヴを行っており、99年にソロアルバム「零式」を発表している。
D.H. Rosen (陶造形)
1971年、フィラデルフィア生まれ。
1990年に初来日、日本の伝統陶芸、焼きものに心を奪われる。90年代の大半を日本で過ごし、コピーライティングやプロダクションに携わる一方、週末はろくろに向かう日々を送る。
2000年にはアメリカに帰国、正式に陶芸美術の習熟を目指す。ハワイ大学マノア校芸術学部において三年余りを過ごし、技術を磨く。この間に、ハワイ州およびアメリカ
本土で作品が展示され、生活拠点であったオアフ島で注目を集める。
2004年に東京に移ると、器の制作を離れ、大規模なインスタレーション作品に取り組み始める。
2007年3月、多摩美術大学大学院美術研究科修士課程修了後、同大学博士課程に入学。
現在、21世紀における陶芸美術領域の再検討、というテーマに焦点を当て、美術理論・創作の両分野で研究を行っている。
柿沼康二
アーティスト/書家。1970年栃木県矢板市生まれ。5歳より筆を持ち、柿沼翠流 (父)、手島右卿、上松一条に師事。「書はアートたるか、己はアーティストたるか」の命題に挑戦し続け、伝統的な書の技術と前衛的な精神による独自のスタイルは、書という概念を超越し「書を現代アートまで昇華させた」と国内外で高い評価を得る。NHK「トップランナー」、TBS「情熱大陸」、などのテレビ出演、国内外個展やワークショップの開催など、多方面で活動している。2007年放映予定のNHK大河ドラマ「風林火山」では、タイトル揮毫のほか、番組オープニングに多くの美術作品を提供。2006年9月から2007年6月まで、アメリカ・ニュージャージー州プリンストン大学で、特別研究員としてプリンストンに滞在。
featuring Tamango
New York based Western and Japanese flute player Kaoru Watanabe brings together some old friends for RESONANCE, an intimate music/ dance/ art experience
at Roppongi's SuperDeluxe August 31st at 8 pm. A former performer and current artistic director for the world renown taiko ensemble KODO, Kaoru welcomes Victor Records recording artist Matsuda Mio, cellist Sakamoto Hiromichi, ceramic artist D.H. Rosen, calligrapher Koji Kakinuma and featuring the masterful tap dancer Tamango.
Artists' information:
Kaoru Watanabe
(flute/Japanese flutes (noh kan, shinobue, Ryuteki)
Tamango (tap dance)
Following on the heels of its wildly successful 2001-2002 U.S. tour, Tamango's Urban Tap presents its current evolution, Full Cycle, a show whose sold-out two-week premiere run at New York's Joyce Theater proved the group's widen visual music. "Within this mix, Tamango creates magical and timeless happenings inspired by the rhythmic cadences of the street's global sounds. Driven by an urban beat immediacy and fueled by improvisation, Full Cycle features a dynamic global cast of performers in an innovative exchange of rhythms spontaneously improvised in each show by Tamango. Full Cycle takes you on a soulful journey, articulately crafted through the rhythmic versatility of dance and music.
"Urban Tap finds comrades in any deep rhythmical recitation. You can almost see the diorama of the world speed behind the band." -The Village Voice
The work merges a broad range of free-style dance, including tap, capoeira, African and hip-hop, with a video montage born "live" during each show and the exhilarating sounds of Haitian drumming, world percussion, didjeridoo, cello, trumpet, vocals and more. The Full Cycle ensemble includes some of the most dynamic performers from the underground scene from around the world in a powerful intermingling of cultures and creative styles.
At the helm of this exciting arrangement is Tamango, a revolutionary tap artist who has been described as "one of the great tap artists performing today, a dancer of astonishing speed and lightness whose feet produce a rippling, richly complex cannonade of tap beats. He never ceases to suprise - don't miss him!" -The New York Times
photo by Sarah Silver
Hiromichi Sakamoto (cello)
Sakamoto Hiromiti (b. 1962, Hiroshima, Japan) is a cellist who plays not only the cello, but also performs using voices, musical saws, among other things. In order to pursue and broaden the possibilities of the cello, he dares to use various effects, bumping and thumping, scrubbing, and goes so far as to use an electric drill or a grinder, producing sparks. His radical yet lyrical performance are indeed an experience. Besides performing solo improvisations, he collaborates with many other musician as well as people from other genres of art, such as movie, theater, the fine art, photography, butoh, and street performance. His activities are eclectic, crossing over other boundaries. 1999, his solo works CD "zero-shiki" has been released. The musicians he played together at the past ,Umezu Kazutoki, Otomo Yoshihide,Uchihashi Kazuhisa, Yokogawa Tadahiko, Haco, Samm Bennett, "CICALA-MVTA", Lars Hollmer(from Sweden), "32 JANVIE"(from Lyon), PUSSE(from Paris), and many others.
Mio Matsuda (vocalist)
myspace
Mio Matsuda began her singing career when she discovered fado, the magical traditional music of Portugal. Living in Lisbon and learning the culture, she developed fado as a form of her own self-expression. While studying fado in traditional Casa de fado (fado houses) in Lisbon, she became familiar with the music from the diasporas of Portuguese influenced countries. In 2004, she traveled to Minas Gerais, Brazil, representing Portugal, to sing in the event called "Na Ponta da Língua," as a representative vocalist. In the same year, she was invited to sing for a month in the Cape Verde islands where she discovered the beauty of Creole music. Her trans-Atlantic musical experience led her to record her first album "Atlântica" (2005 JVC) in Rio de Janeiro. "Atlantica" united songs from the many Atlantic Ocean ports of Portugal, Cape Verde and Brazil, mixing the lovely sounds of these three highly musical countries. In the following year, Mio recorded her second album “Pitanga!”(2006 JVC) in Rio de Janeiro. On "Pitanga," she recorded her own compositions inspired by the northeast Brazilian rhythms and rituals. Her voice mixed with the many instruments and musical styles of that highly musical area. While becoming an important figure in interpreting the music of Portuguese culture in Japan, Mio has collaborated with artists from all over the world, such as the already legendary Yamandú Costa (Brazil) and the inspired Jadranka Stojakovic (Sarajevo). Mio's unique singing style and sensibility reflects her colorful background and inspiring journeys. Recently, she maintains a home base in Brazil and in Japan, working with the guitarist João Lyra, with whom she plans to tour all over Japan in the fall of 2007.
D.H. Rosen (ceramics artist)
Born 1971 in Philadelphia, Daniel Harris Rosen first went to Japan in 1990 when he fell in love with clay and traditional Japanese pottery. Daniel would go on to spend most of the 90s in Japan doing writing and production work, but he always reserved the weekends for time behind the potter's wheel.
In 2000, he returned to the United States to formally study ceramic arts and spent over three years in the University of Hawaii at Manoa art department honing his craft. During that time, Daniel's work was exhibited at both state and national exhibitions in the United States, and he gained a local following on the island of Oahu where he lived.
In 2004 Daniel moved to Tokyo where he took a break from vessels and began doing large-scale installation work. In March of 2007 he graduated with a Master of Fine Arts from Tama Art University and was accepted into their doctorate program immediately after. His present research and studio work focus on reexamining the boundaries of ceramic arts in a 21st-century context.
Koji Kakinuma (calligrapher)
Born in 1970 in Tochigi Prefecture, Japan, a rural area two hours north of Tokyo, Kakinuma began studying traditional Japanese monochrome brushwork at the age of five. Kakinuma’s own father, Suiryu, a renowned artist in his own right, was his first teacher and also introduced him to one of the greatest artistic influences of his life: Yukei Teshima. The flamboyant Teshima, who received international acclaim for his bold, powerful work among artists such as Picasso and Matisse, took the young Kakinuma under his wing, calling him the most promising student he had ever seen. After Teshima’s death, Kakinuma continued study under one of Teshima’s disciples and a giant in his own right in the Japanese monochromatic art world, Ichizyo Uematsu. In 1989, Kakinuma entered the prestigious Tokyo University of Arts and Letters as a student in the Department of Visual and Performing Arts. It was soon afterward, in 1990, that he arrived on the national stage when he became the youngest person ever to win the coveted Dokuritsu Shojindan Foundation prize for his interpretation of a classical work by the late-Edo period artist Suo Nukina.Kakinuma’s rise through the Japanese art world has been meteoric, winning one prestigious competition after another, having his life and paintings featured in several televised documentaries, and being invited to demonstrate and show his work at the Metropolitan Museum of Art in New York.
Kakinuma has constantly sought to break free from the strictures of his classical training and to express himself in innovative, experimental ways. His affinity for massively large monumental works reflects his belief that these large pieces, whose sheer size overwhelm the intellectual capacity of the artist, force him to paint in accordance with what he calls the Eternal Now. The Eternal Now represents a one-shot, winner-take-all sensibility that permits no uncertainty and no hesitation, and allows no regrets and no revision. It is the quintessential expression of Japanese art – bringing together the years of tedious, repetitive study of technique and theory with the dynamism of the psycho-spiritual energy manifesting itself at a specific instant in time. Another of his trademark innovations is that of Trancework, where he paints countless repetitions of a simple, powerful phrase as he falls deeper and deeper into a trance.
Invited to be a visiting researcher at Princeton University, Kakinuma resided for the 2006-2007 academic year in Princeton, New Jersey. His most recent work, The Warrior Ideal was selected as the title artwork for the 2007 season of Japan’s most popular long-running television show, The Taiga Drama Series.
Teachers: Mr. Yukei Teshima / Mr. Ichijo Uematsu
Current Status: Judge - “Dokuritsu”Shojin-dan Foundation
Member of“Mainichi”Shodo-kai
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